Cassia

Jippi hurra för påsklov!
Så underbart skönt att ha en hel massa lediga dagar framför sig. Ska vara borta hela lovet, så i kväll passade jag på att henna håret. Sen slog det mig att det kanske finns någon som blir avundsjuk nu. Som också vill sitta i flera timmar i badmössa med rinnande gojs och bara ta det lugnt, eftersom man inte kan något annat - men som inte vill ha rött hår. Lösningen till det problemet är kanske cassia? :)
 
Om man har letat efter henna på hälsokosten kan man se att det finns något som heter "Neutral henna". Då är det säkerligen cassia, som avses. Av någon anledning tycker väl tillverkarna att det skulle förvirra konsumenten med olika namn på förpackningarna och henna är ju rätt välkänd. I klartext betyder det här att "Svart henna" brukar innehålla indigo och "Brunröd" brukar vara en blandning av henna och katam, osv... Henna kan bara bli olika nyanser av rött beroende på det egna hårets utgångsläge och var hennan växer.
 
 http://3.imimg.com/data3/KT/KJ/MY-7003564/cassia-obovata-leaves-powder-250x250.jpg  Cassia Obovata
 
Åter till cassia. Det är en kanelliknande växt som växer i bland annat Egypten. Den har samma egenskaper som hennan - bygger på hårstråna, ger glans och volym, stärker håret och minskar lockar. Däremot ger den ingen färg till mörkt och grått hår. Den bleker alltså inte!!!
Blont hår får en gyllene ton och fungerar kanske därför bäst på varma hudtoner. Den passar alla hårtyper och kan användas på behandlat hår. Jag har använt den ibland mellan färgningar, som en hårinpackning. Henna blir mörkare och mörkare och kan få en lila ton efter många färgningar. Därför färgar jag oftast bara utväxten, men låter längderna vara. Jag vill få det så rött jag kan nämligen. Dock vill man ju åt den där hennaglansen och inpackningseffekten. Då är cassian bra. Den hjälper även till med att behandla mjäll.
 
 
 
Som pulver är cassia liknande hennan - grönt. Jag blandar ihop kokande vatten och pulver och kletar in det i håret när det har svalnat. Konsistensen är bäst när smeten är som en tjock yoghurt. Sedan är det badmössa på och vänta några timmar precis som med hennan. Efteråt sköljer jag med äppelcidervinäger.
 
Liten brasklapp
Jag skrev ett inlägg tidigare om hur jag hennar håret. Då funderade jag över ryktena om att henna kan färga håret grönt. Nu har jag hittat att cassia kan reagera med mineralerna i hårt vatten och håret kan  bli brunt eller grönt på grund av dem. Det har definitivt inte stått på de förpackningar av cassia som jag har köpt. Nu förstår jag hur myten har uppkommit i varje fall. Jag brukar surskölja och äppelcidervinägern neutraliserar hårt vatten och tar bort avlagringar, så jag har inte märkt något. Men om man är ljus kanske man ska prova med lite löst hår från hårborsten innan man behandlar det riktiga håret. I vilket fall som helst rekomenderar jag en dos äppelcidervinäger i sista sköljvattnet.
 
Man kan, som med hennan, experimentera med olika toner beroende på vad man mer blandar i. Detta gäller naturligtvis för ett blont hår. Kamomill och citron ger ett ljusare resultat. Kanel ger röda toner och rabarberrot förstärker guldtonen. Kan ju erkänna som avslutning att jag, till min mors förargelse, en gång i tiden har grävt upp rabarber i trädgården och knyckt rötterna för att sedan koka och hälla i håret. Resultatet blev en sur mor och ingen skillnad i håret. Så roligt är det att vara brunett. :)
 
0 kommentarer publicerat i Hårvård
Taggar: Cassia, henna, färgat hår, naturlig hårfärg