Att henna håret


 
 
 
Lawsonia inermis
 
 
 
Idag var det dags att färga utväxten. Eftersom jag ändå får sitta still kan jag lika gärna skriva ett inlägg om henna och hur man färgar håret med det. Jag brukar henna håret varannan vecka, men nu ville jag se hur mycket håret växer, så jag har väntat med att färga en hel månad.
 
Henna kommer från bladen på en liten buske och har använts för att färga hår och händer i tusentals år. Bladen torkas och mals och ger en röd ton till håret. Henna kan bara bli rött, så får ni tag i henna som färgar håret i andra nyanser så kan ni vara säkra på att man har blandat i andra örter eller kemikalier i det. Debatten om henna och fusket med farliga kemikalier får jag ta i ett annat inlägg. De hennorna som jag skriver om är 100% henna och ingenting mer.
 
Det finns hur många recept som helst hur man skall göra för att få olika toner av rött, men jag brukar göra så här:
 
Förberedelser:
Jag kokar upp vatten och häller i önskad mängd pulver. Jag gillar att göra min hennapasta tjock som yoghurt.  Känns det för löst tar jag mer pulver, blir det för tjockt blandar jag bara ut med mer vatten. Det är viktigt att man inte blandar med en sked av metall. Metallen kan reagera med syran i blandningen och orsaka missfärgningar. Det måste vara det någon har gjort när man läser att hennan har färgat någon stackares hår grönt. Eller så är det bara en urban ledgend? Vet ni någon som har fått grönt hår av henna? Och som finns på riktigt och som inte är en kompis kompis kusin? Nåväl, jag brukar ta det säkra före det osäkra och använda en smörkniv i trä att röra med.
 
Jag brukar slänga i en skvätt äppelcidervinäger för jag inbillar mig att det fäster bättre på grått hår då. Sen brukar jag droppa ner lite arganolja. I vissa recept använder man te, kaffe och citronjuice för att ändra skiftningarna i håret. Skulle jag ta citron i mitt hår hade det blivit alldeles för torrt. Jag vet även de som rör ner lite honung, men honung gör mitt hår strävt. Tror att det är proteinerna i honungen som gör det. Mitt hår gillar inte protein och reagerar direkt. Eftersom henna också är proteinrikt blir mitt hår som en svintomassa om jag inte sätter till lite olja i blandningen. Jag har även provat att tillsätta paprika, men det gjorde ingen skillnad i mitt mörka hår.
 
Hennan kan vara lite egensinnig. Vissa sorter behöver stå och dra över natten för att ge färg andra kan blandas i håret direkt. Jag använder henna från Hennabutiken och de har två sorters hennor.
 
Jamila BAQ Henna Jamilia
 
http://az61094.vo.msecnd.net/img/03/79f242e9-9041-48cb-b7b9-dacbcc8a6c98/340/340 Indisk henna
 
Båda är mycket trevliga och är lätta att skölja ur. Den indiska hennan ger en kopparröd ton och brukar fungera att sno ihop direkt. När jag använder Jamilia, som ger en rödbrun färg behöver jag blanda långt i förväg. Jag har alltid blandat min henna och använt direkt och har trott att det inte gör någon skillnad om man låter den dra eller ej, men med Jamila måste man göra det annars ger det inget resultat. Lite surt att ha gått med badmössa i flera timmar och sedan när man sköljer av ser det likadant ut som innan, bara lite glansigare. På Hennabutiken kan man läsa mer om om henna och om andra hårvårdande växter. Vill man ha ännu mer information kan man läsa på The henna page. Där finns all information man kan önska sig, olika växtfärgningsforum och man kan även få se fotogalleri där olika människor berättar vilka blandningar de har använt. Det är verkligen en sida att rekomendera om man är intresserad.
 
När hennan är färdigblandad ser den ut som en läskig gröt, som man inte gärna vill titta närmare på. Det luktar hö och den lukten sitter i läääänge och kommer igen så fort du blöter håret
 
 
 
 
Applicering och ursköljning
Jag applicerar hennan i torrt hår. Glöm för allt i världen inte plasthandskar! Det rinner och kleggar, så var noga med att torka upp överallt efteråt annars kan det bli fläckar i handfatet och på golvet. Efter det trär jag en badmössa över huvudet. Jag brukar använda sådana där som man får på hotell. Hennan avger bara färg så länge den är blöt, så en plastpåse, gladpack eller en duschmössa är ett måste. Sedan är det bara att ha tålamod. Min henna brukar sitta i minst två timmar, ibland fem. Det kan rinna en del om man har blandat för löst.
 
När hennan har verkat är det dags att skölja ur. Jag tycker att det går lättast om jag shamponerar ur det sista. Sitter det henna kvar i håret blir det torrt och sprött. Känns håret som ett svintobo fungerar det alldeles utmärkt att blanda lite äppelcidervinäger i en petflaska, fylla på med kallt vatten och skölj. (En del ÄCV, tio delar vatten.) Tovet reder ut sig direkt på mig. Jag brukar inte sköja ur vinägern.
 
När håret har torkat är det i bästa fall intensivt rött. Färgen oxiderar efter någar dagar och mörknar. Det är alltså inte slutresultatet man ser i speglen.
 
 
På plussidan
Det är ofarligt att färga med henna. Både för mig, fiskarna och för miljön.
Nuförtiden tänker jag:  -Jippi nya gråa hår som kan ge spännande slingor! Så var det aldrig med den vanliga hårfärgen.
Håret får en underbar glans och en vacker röd ton i dagsljus. Det sprakar om det i vissa ljus.
Utväxten blir mer naturlig. Jag får inga skarpa kanter där det är ofärgat.
Håret känns fylligare, eftersom färgen bygger på hårstråna.
Håret ser inte "färgat ut", utan naturligt.
 
På minussidan
Man kan aldrig veta exakt nyans på färgen. Är väl värre om man är ljus antar jag? Min färgning blir sällan dramatisk.
Det är kladdigt.
Det tar lång tid.
Kräver planering om man skall ha en henna som behöver dra. Ingen spontanfärgning då inte.
Håret luktar hö och blir strävt som hö om man är proteinkänslig.
 
För mig uppväger de positiva faktorerna de negativa. Jag gillar henna!
En kommentar publicerat i Hårvård
Taggar: Hennabutiken, Lawsonia inermis, hennafärgnig, hårfärg
#1 - - Anonym:

Hej! Nu är det ju ett tag sedan du skrev detta inlägg. Tänkte ändå svara på dina funderingar. Hennan missfärgar inte i kontakt med metall, det kan kemiska färger däremot göra. Vill du få far på färgmognaden snabbt kan du blanda hennan med varmt vatten, då börjar den färga nästan direkt. Blandar du den där emot med sval vätska behöver den mogna kring 12-24 h. Rwn henna färgar inte grönt, där emot om du blandar med andra örter för att få brunt/svart kan det först se grön-aktivt ut, men det oxiderar och mattas av efter ett par timmar. 😊