Recension: Klockaregårdens Ayruvediska schampo original

Jag har nu testat Klockaregårdens Ayurvediska schampo original dagligen snart en månad och vågar mig nu på ett utlåtande. Schampot består av malda indiska örter och tvättnötter, som utlovas vara helt ekologiska. Pulvret blandas med vatten och masseras in i håret. I ett tidigare inlägg har jag synat ingredienserna, så det gör jag inte här.
 

 
 
 
Jag ska skriva på direkten att det här är inget schampo som man kan byta till rakt av. Har du silikoner i håret och inte tvättar ur dem med ett sulfatschampo får du ganska så snart ett mycket fett och tråkigt hår. Det är silikonerna som bygger upp en hinnna, som ayruvedaschampot inte kan rå på. Bespara er den fadäsen och se till att håret startar från noll. Använd heller inga silikoner i stylingen. Jag märkte att jag även behövde tvätta mina borstar.
 
Pulvret blir krämigt i kontakt med vatten och skummar svagt. I början var jag lätt överväldigad av doften, men nu efter en tids användning har väl näsan gett upp för jag känner den inte så starkt längre. Min särbo testade schampot igår och han reagerade inte heller på lukten. Kanske har doften mattats?
 
Konsistensen är lös om man blandar efter flaskans rekomendationer och det är svårt att få en bra konsistens innan man har fått in snitsen. Jag föredrar att ha den rätt så tjock. Då är det både lättare att fördela och att få upp ett skum. Jag blandar direkt i handen och masserar sedan in sektion för sektion. Det känns som det går väldigt mycket pulver, men trots det är flaskan faktiskt rätt så dryg. Jag har använt schampot dagligen och skulle uppskatta att det jag har kvar i flaskan räcker månaden ut. Behöver man inte tvätta håret varje dag blir det ju såklart drygare. Jag gav 60 kr för min flaska.
 
I början är man osäker på om det verkligen blir rent. Det är svårt att veta om man har gnott in överallt. Är man som särbon van vid att det ska skumma för att det ska bli rent blir man rätt besviken. Vi talar inte om något jätteskum här. Det märks knappt, men visst skummar det. Har man missat en sektion så ser man det direkt när håret har torkat. Jag får ta två- tre omgångar för att det ska bli rent. Örterna är lätta att skölja ur och inte alls så pulvriga som tex henna. Mitt hår blir lite stelt där det är behandlat och där det är extra slitet. Det gör det svårt att få in smeten. Stelheten sitter i tills jag tar balsam, men känns inte alls när håret är kammat. Man ska inte behöva ha balsam och det tror jag stämmer om man har använt schampot längra än vad jag har gjort. Nu vill mitt hår ha en klick balsam i.
 
Schampot tar bort fett och smuts, men lämnar kvar en del olja i håret. Håret känns därför inte torrt, utan det känns smidigt och starkt. Innan var mitt hår väldigt sprött och frissigt om jag inte hade leav-in och annat gojs i det efter hårtvätt. Nu har jag märkt att jag inte behöver något i håret. Känns det flygit tar jag i lite arganolja, men det behövs knappt. Tror att när det naturliga fettet har nått ner i topparna, så kommer det inte att behövas alls utom ibland.
 
Jag ska visa en bild som är tagen i november förra året. Jag har precis slutat med hårfärg och börjat med henna. Har tvättat håret med vanligt schampo och balsam. Man ser att det är frissigt uppe vid hjässan och jag tycker att håret ser rätt trött ut. Dock hade jag mer lockar då. Nu har de nästan försvunnit.
 
 
 
 
 
Den andra bilden är tagen i nu i mars. Är inte frisset mindre?
 
 
Om vi ska sammanfatta:
 
Minus: Tar lång tid att schamponera in flera gånger och skölja. Lite skum, om man vill att det ska skumma rejält. Lite svårt att hitta rätt mängd pulver och rätt konsistens i början.
Blir fett redan dagen efter. (Men det är mitt hår det.) Lukten kan vara hemsk för den känslige.
 
Plus: Schampot känns mer och mer vårdande ju mer jag använder det. Håret blir glansigt och får stuns. Det      känns så härligt att jag står ut med kruxandet i duschen. Inget friss att tala om. Jag gillar det här schampot och har redan beställt två flaskor till, fast med annan doft. Lite mindre krux, så hade det här varit min heliga graal! 4/5
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Recensioner
Taggar: Ayruvediskt schampo, Klockaregårdens, no poo, schampopulver, örtschampo