Måste ekologisk/naturlig skönhetsvård kosta skjortan?

För en tid sedan hamnade jag i en diskussion med en kär vän om att det inte fungerar att byta över till ekologiska produkter och hennes huvudargument var att det var så dyrt. Jag tänker att nästan all hår- och hudvård generellt sätt är dyrt om man vill ha lite kvalité. Ni får kalla mig snobbig om ni vill.
 
Det här fick mig att fundera över budgetprodukterna i den ekologiska världen. Just nu är jag inne på schampon och balsam, allt annat har jag skalat ner till ett minimum. Jag behöver inte så många olika produkter längre. (Bara det borde ju ge klirr i kassan.) Mitt uppdrag var således att hitta ett ekologiskt schampo som var billigt och bra och som jag kunde beställa för ringa frakt
 
Mitt val landade slutligen på två ekologiska schampon och ett balsam som jag klickade hem. Jag valde att beställa från Softskin; ett litet grönt företag som har nominerats till Årets Nätbutik. Frakten landade på 39 kronor. Det första märket är SANTE och jag har använt upp båda tuberna och skall ge mitt omdömme inom kort. Jag hade hört namnet innan, men inte funderat så mycket på det. Schampot kostade 72 kr och balsamet 89 kr.
 
 
 
Det andra märket är eco cosmetics och det är helt okänt för mig. Detta schampo kostade 72 kr.
 
 
Tre grisar i en säck med andra ord.... Japp, dyrare än schampon man köper i affären, men betydligt billigare än frisörsschampon och billigare än de naturliga alternativ som jag beställer utomlands. Vad tycker ni? Vad är egentligen budget? Är det dyrare att byta till en mer naturlig livsstil? Har ni provat ovanstående produkter och vad tyckte ni?