Halloweenmask med aktivt kol

I härliga Halloweentider är det dags för en djuprengörande svart "skrämma-sambon mask". :)
Jag använde mig av vindruvor, rosa lera och aktivt kol. Vindruvor innehåller antioxidanter, rosa lera är rengörande, men ändå milt/mjukgörande och aktivt kol får mina tänder att bli vita/rengör akvarier, och borde därför dra ut mindre oönskade ämnen från huden. Ett litet Frankensteins experiment med andra ord! *Moha ha ha!* För att förta bilden av en "helt galen tysk professor" kan jag ju hänvisa till att masker med aktivt kol redan finns. Jag hittade exempelvis denna lilla kusinen:
 

Den har jag inte provat, men den aktiva ingrediensen är som sagt aktivt kol. Med min mask slipper du lägga ut 300 kr, som den här tuben kostar.
 
 
 
 
Aktivt kol hittar man på apoteket. Fungerar utmärkt för att göra tänderna vitare tillsammans med kokosolja. Nässlorna har jag plockat och torkat under våren och leran kan man hitta hos Crearome.
 
 
Jag börjde med att mala vindruvor och nässlor med en handmixer. Det skvätter!!
 
 
 
 
 Sedan får tillsatte jag leran och det aktiva kolet.
 
 
 
 
Jag rörde med en sked och sedan fick blandningen en trevligt zombieaktig färg:
 
 
 
Smeten kletade jag in i fejjan!! Och sedan var det "sambo-skrämmar -dags"! Så himla skoj! Min älskade sambo skrek verkligen till när jag dök upp bakom ett hörn. Uppspärrade ögon och allt! Tyvärr vägrade han att dela med sig av detta på bild...så jag visar en ruskig närbild av ett befintligt träskmonster istället....
 
 
 
 
Resultatet då? Förutom en sambo som undrade hur länge jag skulle gå med masken kunde jag konstatera att jag fick en otroligt mjuk hy. Vet inte om ansiktet blev så mycket mer utrensat på bara en omgång, men det känns som om jag har rengjort, peelat och noggrant smörjt in utan vidare ansträngning. Kinderägg med tre önskningar i en?
 
 
 

En liten genusanalys så här vid kvällssnåret...kring parfymreklam

    

 
Jag har funderat lite över hur fånigt män och kvinnor framställs i parfymreklamen. Det är sorgligt schablonartat och när man börjar analysera och jämföra bilderna vi matas med, så kan man lätt upptäcka vissa mönster:

Män i parfymreklamen

•Är aktiva, adrenalinstinna, målmedvetna, framgångsrika, har kontroll och har upplevt äventyret. Den som vågar bryta mot konventionerna blandar detta med ett visst mått av känslighet.
•Har oftast kläder på sig. I alla fall byxor. Eller tuff rekvesita (som isbjörnen ovan).
•Får ofta göra roliga saker som att rida, köra bil och vinna pokaler. Är ofta utomhus.
•Fotograferas oftast stående eller sittande.
•Är unga och ser vältränade ut.
•Lever i en värld som domineras av blått, vitt och svart.
 

Kvinnor i parfymreklamen

•Är lekfulla, sprudlande, sensuella och orädda, men behöver hjälp på traven för att våga leva ut sina innersta fantasier.
•Går oftast i underkläder, eller klänning med djup urringning och slits.
•Verkar vänta på drömprinsen. Är ofta inomhus.
•Kan inte stå utan stöd. Oftast liggande i sängen.
•Är smala, unga och har långt hår.
•Lever i en värld som är rosa, lila och pastellfärgad.
 
Se här bara! Bilderna talar för sig själva, men tillverkarna kan ju inte låta bli att ge en upplysande och slagkraftig beskrivning till sina produkter. Vilken målgrupp man vänder sig till är ju viktigt i reklamvärlden. Det är så löjligt stereotypt att det blir fnissigt!
 
 
"En skarp, elegant doft för mannen som är vågad, innovativ och skarp - en doft för mannen som älskar när adrenalinet pumpar, som är elegant och vågar ta plats!"
Och våra blickar går till bul..förlåt...bucklan. 
 

 
"Pink Bouquet är en doft för kvinnan som karakteriseras av lekfullhet och som får världen att skimra."
 Och här ligger lilla jag och smeker min parfymflaska. Helt oskyldigt naturligtvis.
 
 
"Flaskan är skapad i formen av en guldtacka, vilket representerar makt, rikedom och lyx."
 
 

•"För den orädda, sprudlande och sensuella kvinnan."
Varför har de inte bara döpt den rakt av till golddigger???
 
 
 
•"För en man som vet vad han vill och alltid har kontroll."
Låter jobbigt.
 
 
•"En frestande, förförande doft som ger dig friheten att uppleva dina allra mest intima drömmar och begär."
Låter ännu jobbigare. Tänk om man har glömt flaskan hemma inför den romantiska weekenden med drömprinsen...
 
 
•"Jean Paul Gaultier befriar män från det alldagliga och konventionella med en klassisk doft, både kraftfull och sensuell. En fräsch, sexig parfym som kombinerar manlighet med känslighet."
 
•"En droppe av frestelse i en sensuell, utmanande doft av kontraster, som ger dig kraft att förföra och erövra."
Sjömannan på väg hem från äventyret och så flickvännen som har stått och väntat varje kväll ute på balkongen (i sina underkläder dessutom) i fall att han ska dyka upp. Tror inte ens att jag vill kommentera denna.
 
Och så kvällens vinnare!!! Grattis!!!
 
 
•"För den erfarne äventyrlige mannen."
Jaaa, vad ska man säga? Luktar det inte lite häst här? Skrattfest? Japp!
 
 
 
"Escada Joyful EdP har ett skimmer av morgondagg, en frisk och varm doft som passar den lekfulla, feminina kvinnan!"
 Oj, vad jag fick leta efter en kvinnlig hästägare...
 
Ska det verkligen vara så här? Skratta eller gråta?
 
En kommentar
publicerat i Allmänt
Taggar: ESCADA, Jean Paul Gaultier, Moschino, Old Spice, euphoria, genusanalys, paco rabanne, parfymreklam

Beauty Blender

Här kommer ett litet praktiskt tips på ett utmärkt makeupverktyg, nämligen Beauty Blendern. Den ser ut som ett litet spetsigt ägg utformad för att stryka ut foundations med. De kommer i en mängd färger och storlekar och jag har orginalet, som är knallrosa. Den lanseras som den ultimata makeup-svampen som kommer åt överallt utan att ge finishen ojämnheter. Japp, den är dyr och onödigt lyxig! MEN den är fin som en karamell och riktigt riktigt bra....
 
Innan applicering skall man blöta och krama ur svampen. Då växer den till ungerfär dubbla storleken. Jag lägger lite fondationklickar i ansiktet och sedan duttar jag in/stryker med svampen. Efteråt tvättar jag den i lite tvål och sätter den på burken så här:
 
 
 
 
När den har torkat trillar den ner i burken och ligger torr och klar till nästa gång
 
 
 
 
Jag skrattade lite åt Elevens fantasifulla formulering:

 

"Beautyblenders patentsökta elliptiska form gör appliceringen enkel genom att den når de svåråtkomliga områden med fantastisk lätthet. Dess konsistens är sensuell vid beröring och dess unika kurvor passar ansiktets konturer och lämnar din hy bländande och omätbar."

 

Jag får hålla med om att det går lätt att applicera foundation med den här. Den spetsiga delen fungerar utmärkt runt ögonen och runt näsvingarna. Den rundade delen fungerar bra på resten av ansiktet. Tycker inte att den är så sensuell, men faktum är att den är behaglig och mjuk. Ytan släpper inte igenom krämen och därför går det åt mindre kräm än om man använder vanliga makeup-svampar. Jag har heller inte märkt att den skulle ha benägenheten att spricka, som andra billigare konkurenter tenderar att göra. Jag har inte hittat vilket material den är gjord av, men enligt tillverkaren är den fri från latex och lukt. Den skall heller inte orsaka några allergier. Jag håller med om att den inte luktar och har heller inte märkt att huden har reagerat på den. Dock fäller den väldigt mycket färg när man tvättar den. På tillverkarens hemsida beror färgfällningen på att de använder vattenlöslig färg som är speciellt framtagen för att inte skada miljön. Jag har inte märkt att svampen har färgat av sig på vare sig ansikte eller kläder. Min svamp har bleknat lite och fäller inte längre färg.

Den kostar som sagt en hel del! Jag köpte min i Paris och gav väl runt 150 kronor för den. I Sverige kostar den kring 200. Det som gör den prisvärd är att den inte slösar på fondation genom att suga upp den, den är hållbar och makeupen blir snyggare för minimal ansträngning.

Visa fler inlägg