Botten upp och all öl i håret!

När jag var yngre brukade jag ofta skölja håret med öl. Jag kommer ihåg det som att håret blev lätthanterligt och glansigt. Nu är det dags att prova igen! Under några veckor ska här provtestas som aldrig förr! Jag blev lite inspirerad av schampoölen jag köpte från iHerb nämligen. Gör ölsköljning någon nytta? Vilken öl är egentligen bäst? Vilken är den bästa metoden?
 
 
 
 
Jag har på ren test köpt två olika sorters lättöl. Jag har inte valt efter märke, utan jag valde de öl med lägst alkoholhalt. Tanken bakom det är att alkohol torkar, ut och det verkar ju kontraproduktivt om man söker glans. Lägst alkoholalt hade Falcon med 0,5%. Av dem valde jag två lager - en ljus och en mörk sort. Min hypotes är att den mörkare ölen borde vara mer näringsrik. Vi får väl se.
 
Vad innehåller öl, och vad utlovas?
Min öl innehåller i stort sätt vatten, kornmalt och humle. Det finns essentiella oljor i humle som är rika på antioxidanter. Öl är också rikt på B-vitamin och proteiner. Om det gör nytta på utsidan återstår att se under experimentet. Det borde ju också finnas maltsocker och suckros. Sockerarterna borde skapa volym.
Ölsköljning används traditionellt för att skapa glans till håret. Håret skall även bli mer elastiskt och ölen ska hjälpa upp lockarna genom ökad volym. Mitt hår har blivit väldigt rakt av hennan, så jag tycker att det vore kul om lockarna kom tillbaka. Jästen i ölen skall även reducera serbumproduktionen. Det där vore underbart om det fungerar! Kan jag även vänta mig en viss balsameffekt?
 
Vad behöver man?
Först och främst öl. Jag valde som sagt, näst intill, alkoholfri öl. Rekomendationen är att använda den avslagen och rumstempererad. Kolsyran ska tydligen kunna göra vattnet hårt, genom någon kemisk reaktion. Där vill jag inte ta några risker, för vårt vatten är redan kalkrikt. Hårt vatten gör håret trassligt och obehagligt. Varför ölen ska vara rumstempererad kan man ju fråga sig. Jag tänker att är den kall, så borde den ju stänga till hårstråna bättre? Jag får helt enkelt prova båda varianterna för att se vad som fungerar bäst.
 
 
 
 
Hur gör man?
Senaste gången jag sköljde med öl var någon gång på högstadiet. Då använde jag det som en sista sköjning i håret. När det hade torkat kändes ingen öllukt alls. Jag tror att jag kör på samma den här gången, dvs att tvätta som vanligt och ta ölen sist. Luktar jag skumt får jag väl fundera på att skölja ur med vatten till nästa gång.
I morgon kör vi!
 
3 kommentarer publicerat i Hopkok, Hårvård;
Taggar: Lättöl, Naturlig hårvård, Skölja håret med öl, Ölsköljning
#1 - - Estelle:

Det var länge sen jag läste något om att skölja håret med öl måste jag säga, kan heller inte minnas att jag skulle ha testat det någon gång själv.
Ska bli intressant att höra om hur du tycker att det verkar :)

Svar: Jag hade inte tänkt på ölsköljning, om inte mitt nya Bröö-schampo hade väckt upp gamla minnen. Provade lite med äppelcidervinäger ett tag, men jag står inte ut med lukten. Annars blir håret otroligt mjukt av det. Har du testat det?
Short and Sassy

#2 - - Estelle:

Ja, äppelcidervinäger har jag provat till håret vid flera tillfällen (och till ansiktsvatten)och håret blev ju fint och mjukt på alla sätt, men tyvärr gillade inte min hårbotten det där emot, blir torrflagig och irriterad :(
Håller med om att lukten inte är särskillt rolig den heller, men jag kunde ha tagit det ändå om hårbotten hade gillat det.

Svar: Är lite nyfiken på att kombinera öl med äppelcidervinäger. Kan det vara en hit för håret? Hur var det som ansiktsvatten? Blir man mjuk eller torkar det ut?
Short and Sassy

#3 - - Estelle:

Vem vet?!? Jag har faktiskt ingen aning! Testa att se är nog det enda om du inte hittar någon annan som testat det på nätet vill säga...

Hmm, ja det var ju ett antal år sedan det där med Äcv som ansiktsvatten (utblandat i vatten eller örtavkok alltså)
Till en början minns jag att jag tyckte det var bra, men jag insåg sedan att det gav mig sämre hy på flera olika sätt och blev uttorkande hur liten koncentration jag än hade i.