Hårlyx - DermOrganic, John Masters och rahua

Det är dags att lämna budgetprodukterna för en stund. Jag tänkte ta i tu med high-end märkena i stället. Levererar dem? Är det bara en hype eller får man faktiskt vad man betalar för? Ska bli mycket intressant att prova sig fram. Och nu får jag äta nudlar fram till mars...
 
Först på tvättlistan är DermOrganic som innehåller 70% ekologiska ingredienser. Jag köpte mitt kit från eleven och då fick jag schampo, hårinpackning och en hårolja i paketet. Jag har använt produkterna ett tag och skulle inte tro att det dröjer allt för länge innan jag kan skriva mer om dem. Det verkar som det här schampot hyllas som det ultimata vardagsschampot ute på nätet. Håroljan innehåller som de flesta håroljor silikon och det tycker jag är konstigt. Schampot är milt, så hur ska man kunna tvätta bort silikonerna???? Håroljan står i skamvrån och får inte vara med på bild.
 
 
 
 
Nästa par ut är schampo och balsam från den okrönte kungen John Masters. Jag valde evening primrose för torrt hår och lättviksbalsamet rosemary&peppermint som inte ska tynga ner. Proppfullt med nyttigheter! Dessa köpte jag också från eleven. Jag måste vara den sista naturliga bloggaren i världen som inte har provar något från honom ännu. Här utlovas kvalité från alla håll och kanter och jag är mycket spänd vad dessa produkter kan göra. Är de räddningen nu när kylan äntligen kommer? Som ni ser på bilderna har vi faktiskt snö i Skåne. Det håller på att töa bort, så jag skyndade mig ut för att fota i det sista dagsljuset. Tycker ni att balsamflaskan ser lite snålt tilltagen ut beror det på att jag har fusktestat. Och så vill jag bara poängtera lite vitsigt att min rosmarin lever än i sin kruka på altanen.
 
 
 
 
Och så det bästa till sist! Med mystisk olja i en tjusig förpackning seglade rahua upp på tronen som det lyxigaste ekologiska alternativet någonsin. I flera år i rad har det toppat bästalistorna. Är det så att man måsta hylla dem när man har betalat en halv förmögenhet, eller är de precis så bra som de verkar? Nu skall det avgöras! Jag passade på när Lyko hade dem båda till specialpris. Jag valde volymprodukterna för att mitt hår skulle behöva ett lyft och för att jag läste att denna variant fungerade bättre i kalkrikt vatten. Har ni märkt att hårt vatten skapar beläggningar och att kroppen känns mycket torrarre? När jag är i Norrland och hälsar på släkten märks det en jätteskillnad på håret när man duschar i mjukt vatten. Det behövs nästan inget balsam och huden blir bebismjuk av sig själv. Lite fuskigt.
 
 
 
Nu ska här sniffas, testas och schamponeras som aldrig förr. Om ni har provat produkterna får ni gärna skriva en rad om vad ni tyckte om dem.
 
 
#1 - - Annika Eriksson:

Ser mycket fram emot recension av Rahua :)
Det enda schampot jag testat av de du köpt är john masters, och det gillade jag inte alls, tyvärr. Gjorde mitt hår torrt. Min favorit just nu är ett från lernberger stafsing. http://www.apotea.se/lernberger-stafsing-schampo-dry-hair-250-ml

Svar: Åh, vad kul att höra av dig! Jag har ju naturligtvis småprovat båda. Det kan man ju inte låta bli...fast jag egentligen använder DermOrganic nu. Jag har provat Lernberger Stafsing schampot, men det var lite för tungt till mitt hår. Det låter som om du har torrare hår än jag för John Masters känns väldigt återfuktande. Dock vet man ju inte hur det är på sikt. Kan ju vara så att ett schampo känns bra till en början och sedan märker man att det inte alls var så bra som man hade trott. Har du något tips på en bra och återfuktande ögonkräm? Jag känner att varken mandelolja eller jojoba fungerar längre.
Short and Sassy

#2 - - Annika Eriksson:

Jag använder ingen särskild produkt till ögonen, men en favorit som jag även använder som kräm (inte bara som mask) är ansiktsmask ros från dr Hauschka. http://www.apotea.se/firming-mask-ros-30ml
Bäst ihop med Hudkur sensitiv, http://www.apotea.se/dr-hauschka-sensitive-care-conditioner-10-ampuller.
Dessa två produkter har varit favoriter i säkert 15 år.
Sen gillar jag min ansiktsolja också :)
http://onepotion.blogspot.se/2014/05/gor-ansiktsolja-med-vannerna-2.html

Svar: Tack för tipsen! Jag har aldrig provat något från dr Hauschka, så det här måste jag kolla upp.
Short and Sassy

#3 - - Malin/BilboBlueEyes:

Hoppas Rahua fungerar bättre för dig än mig. Tror jag är en av de få som totalt dissar de produkterna. Anledningen kan vara mitt torra hår som lockar sig väldigt mycket i duschen. När det är torrt är det mest vågigt men i duschen får jag korkskruvslockar och Rahuas schampo kunde inte reda ut det. Ingen av produkterna var tillräckligt återfuktande. Dermorganic har jag inte testat. John Master gillade jag i många år, men sen mitt hår blivit ännu mer torr "risbuske" så fungerar det inte längre lika bra.
Såg du frågade efter ögonkräm. Jag har använt Andalous Luminous Eye serum i snart två år. Mycket nöjd. Recension på min blogg. Mina ögon är inte lika torra som resten än mitt ansikte men jag tycker den fungerar bättre än olja. 136 kr på iHerb. Packad med antioxidanter! :-)

Svar: Jag tyckte att John Mastersschampot gjorde mitt hår följsamt och fluffigt de första gångerna, men varierar jag inte med ett annat schampo känns det på tok för lite återfuktande. Jag tycker inte heller att pepparmintbalsamet återfuktar nog. Håret blir inte strävt, men inte speciellt uttrasslat heller. Rahua gör mitt hår blankt och jag får stuns i det, men då har jag växlat mellan lite olika schampon. Nu håller jag på att testa enbart det och vi får väl se om fukten håller i sig. Mitt hår känns inte nedtyngt i alla fall. Tack för tipset om ögonkrämen! Den ska jag kolla in nästa gång jag beställer från iHerb. Andalou har en underbar duschkräm som doftar godis. Jag älskar den! Har testat något hårschampo därifrån också, men mitt hår blev som svinto.
Short and Sassy

#4 - - Malin/BilboBlueEyes:

Aha! Intressant med Andalou schampot. Eftersom jag gillar ettt av deras balsam så var jag lite sugen på att testa deras schampon också, men efter hört vad du säger så låter jag bli. Gillar inte Svinto looken. ;-)
Låter som du har lite torrare hår också? Har du testat Shea Moisture? Jag har favorit schampo och balsam därifrån men de kan tynga ner håret ganska mycket misstänker jag. Jag har inte det problemet, men jag skulle nog inte testa dem om jag var orolig för att tynga ner håret. Just nu har jag börjat testat Yes To Coconut schampo och balsam och väldigt nöjd. Det återfuktar och tynger inte ner lika mycket som Shea Moisture. Även om det inte spelar mig så stor roll så märker jag skillnad. Schampot är definitivt ett av de bästa naturliga/sulfatfria jag har testat för de håller håret rent så länge. Gick 5 dagar utan att tvätta håret. Jag gör det ibland på vintern för håret är så torrt. De finns på internationella Boots och Feelunique. 74 kr styck för 280 ml. Har phenyxethanol som konservering och lite osäker på om de har syntetisk parfym men annars ser bra ut på inci. Jag tänkte jag skriver här medan jag kommer ihåg. jag släpar ganska långt efter med mina recensioner och sen brukar jag har lite spontana uppehåll på bloggen ibland. Jag har bloggat sen 2010 så jag har svårt att hålla "ångan uppe" ibland. ;-)

Svar: Jag älskar Shea Moisture! Deras hibiskus/kokosschampo var räddningen för mitt hår förra vintern. Tyvärr är det alldeles för tungt för mitt hår i längden. Jag använde schampot i kombination med African Black Soap balancing conditioner. Funderar på att prova någon annan serie av samma märke. Är lite sugen på deras volymserie. Jag behöver massor med fukt, men eftersom jag har fint hår blir det lätt fett, tungt och tråkigt.
Short and Sassy

#5 - - Malin/BilboBlueEyes:

Hibiscus och Coconut schampo och balsam är mina favoriter. Också varit räddningen för mitt hår! :-)
Använt dem i flera år nu. Gör bara uppehåll lite då och då för att testa annat av nyfikenhet.
Låter som du knaka skulle gilla Yes To Coconut då. Jag såg en video från Paulas Choice reseach team där de jämförde Yes to Coconut schampo och balsam med Bumble och Bumbles Crème De coco och de tyckte Yes to var bättre. Jag har inte testat de från Bumble och Bumble så jag vet inte om det stämmer eller inte, men jag sett att många skrivit om Bumble och Bumble och tycker de är så bra.
När det gäller Shea Moisture har jag testat 4 stycken av deras linjer. Den gula tyngde ner mitt hår rejält. Den brunsvarta ( Yucca Baobab)var inte tillräckligt återfuktande för mig, kanske tynger den ner mindre. Den har också lite mycket protein för mig misstänker jag för mitt hår kan blev ganska "stråigt och stelt" .10 in 1 är väldigt lika Coconut & Hibiscus.

Svar: Mitt hår brukar tåla silkesprotein, men inte veteprotein. Det blir strävt och stråaktigt på direkten. Det känns hemskt redan i duschen, och sedan blir håret ett elände att trassla ut. Då var det därför som jag har tvekat att köpa hem Yucca-serien. Det låter som att Yes To Coconut skulle vara något för mitt hår. Är det samma härliga utslätande känsla i duschen, som man får med Shea Moisture? Jag älskar när schampon känns som balsam när man sköljer ur dem. Hittar sällan några med den känslan, men med Coconut & Hibiskus känns det så. Förstår du hur jag menar?
Short and Sassy

#6 - - Malin/BilboBlueEyes:

Japp, jag förstår hur du menar! :-) Jag gillar det också. Tyvärr inte riktigt samma känsla med Yes to Coconut schampot, men det är väldigt utredande. Man får inte riktigt en balsamkänsla som med Shea Moisture för Yes To coconut är mycket lättare nästan geleaktigt, men det går att dra fingrarna igenom håret medan man sköljer ur schampot så det är mycket mer utredande än många andra schampon jag testat. Balsamet är också väldigt rinnigt. Yes to balsam liknar nog mer Shea Moisture Hibiscus Coconut schampo i konsistensen.

Svar: Nu blev jag så inspirerad att jag shoppade loss på iHerb! Det blev lite smått och gott, och så ögonkrämen som du tipsade om. :) Har hittat Yes to coconut och den verkar lovande. :) Tack!
Short and Sassy

#7 - - Malin/BilboBlueEyes:

Kul! :-) Hoppas du gillar sakerna! Annars lär jag väl få höra det. ;-)

Svar: Så klart du får! ;-) Nej då. Det som passar den ena behöver ju inte passa den andra.
Short and Sassy