Kaffeskrubb med kokos och vanilj

Den här veckan har vi påsklov och jag försöker komma ifatt lite med mattekursen nu när jag är ledig från jobbet. Ska upp till Växjö i morgon för en heldags föreläsningar. Jippi! Således sitter jag här vid datorn, dricker kaffe och försöker koncentrera mig på det jag borde göra. Det fungerar väl inte riktigt och i stället går tankarna åt kaffesumpen som jag precis har använt. Nog skulle man kunna göra någon liten återvinning på den? Vi kör helt enkelt lite verklighetsflykt och uppfinner en kaffeskrubb.
 
Koffein skall strama till och öka cirkulationen i huden. Jag vet att det används i olka celluitkrämer. Jag skulle inte orka skrubba så mycket och frekvent att jag skulle uppleva någon skillnad på det området, men lite mjuk hud kan jag i alla fall hoppas på. Sedan tänker jag på min burk kokosolja som står och håller på att bli gammal. Kaffe-kokos låter bra och när jag tog ner burken ut skafferiet upptäckte jag min flytande vanilj som stod där. Kaffe, kokos OCH vanilj låter ju som en dröm!
 
Sagt och gjort. De tre ingredienserna blandades samman till en brun röra.
 
 
Sedan in i duschen och skrubba hej vilt! Det doftade ljuvligt! Jag tyckte nog att det var oväntat mycket riv i kaffet.
 
 
 
Efteråt tvättade jag av den värsta oljan med med en mild tvål. Nu är jag mjuk och len i huden och det luktar svagt av kokos. Tänk vad lyxigt! Och så bra att kunna använda sådant man ändå hade tänkt att slänga. Det där gillar jag! Om kaffet gjorde nytta vet jag inte, men jag kunde känna att cirkulationen ökade efter skrubben.
 
#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Låter härligt! :-) Jag brukade göra egen skrubb. Ofta med kaffe, socker och olja. Jag var dock lite slarvig med att tvätta bort oljan ordentligt så efter att min man höll på att stå på öronen några gånger i duschen så lade jag ner det. Jag har istället börjat med skrubbvante eller dylikt som funkar med vilken duschtvål som helst och som också känns väldig prisvärd. Jag skulle helst vilja ha en ekologisk skrubbvante, men det är svårt att hitta så det blir ofta en "skrubbtvättlapp" av något slag istället.

Svar: Ja halkrisken är rätt stor. Brukar både städa och varna familjen. Fördelen med olja är ju att man blir insmord på köpet. :)
Short and Sassy

#2 - - Estelle:

Har testat liknande någon gång när jag fick kaffesump av min syrra, trevligt!
Skulle göra det regelbundet om jag drack kaffe, gillar bara doften men avskyr smaken!

Använder skrubbvante precis som Malin.

Svar: Är du te-drickare kan du ju alltid göra en skrubb med grönt te. ;) Får man inte lite antioxidanter på köpet där? Skrubbvante säger ni? Min som jag har är alldeles för mesig. Den exfolierar inte alls.
Short and Sassy