Recesion av John Masters evening primrose schampoo och rosemary & peppermint detangler

Nu är det vår banne mig!
 
Här i Skåne kvittrar fåglarna, solen värmer och hela världen känns ljus och välkomnande. Det hela toppas av att jag och sambon har varit på spa med övernattning. Dessutom är jag nästan klar med mina inlägg på mattekursen och har hunnit plantera nya små lökar både inne och ute. Nu saknas det bara lite påsklov också....och det har jag ju förresten om en vecka... Heja att vara lärare! Katten har också vårfnatt. Han sitter och tjattrar på fåglarna i trädgården genom fönstret. I denna positiva anda ska jag försöka ta mig an John Masters organics produkter.
 
 
 
 
 
Jag har ju hört talas om John Masters - han är ju den okrönte kungen av ekologisk hårvård. Trots det har jag aldrig testat något från honom innan. Jag chansade och köpte något för torrt hår och sedan ett lättviktsbalsan för att kompensera, så att det inte blev för tungt och fett. Sammantaget känns det att det här är produkter med god kvalité. Jag tycker också att flaskorna är stilrena och pryder sin plats. Min utgångsfråga var om de kunde leva upp till prisnivån. Det går inte att sticka under stol med att det här är dyra produkter, och då förväntar man sig vissa resultat.
 
Först ut är evening primrose shampoo for dry hair. Här ska nattljusolja, veteprotein, hayaluronsyra, geranium tillföra och binda fukt. Tvättämnet som används är decyl gluckoside, som är en naturlig och ekologisk rengörare.
 
Formulan är brun och trögflytande. Jag tycker att doften av ylang ylang blir för mycket, men jag har förstått att andra älskar den. På mitt hår känns det det oljigt att massera in schampot och det en rätt märklig upplevelse. Jag tror inte alltid att det ska bli rent, men det blir det. Det behövs inte så mycket schampo och tvättar man inte håret varje dag, så är det nog rätt så drygt. Har jag inte använt schampot på ett tag blir mitt hår mjukt och svallande med stuns i.  Då känns schampot inte uttorkande och jag kan sälla mig till kören som gillar produkten. Använder jag det ofta, så känns det dock inte tillräckligt återfuktande, och den trevliga stunskänslan uteblir. Det här är ju lite märkligt, eftersom schampot är utformat för torrt hår. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska tycka om det här, men det tynger i alla fall inte ner. Jag får heller ingen hinna på håret och jag får heller ingen hjälmkänsla. Det krävs att jag växlar med ett annat schampo för att få hår med stuns. Använder jag schampot hela tiden kommer de frissiga småhåren fram på beställning, samtidigt som håret ser matt ut. Då får jag som det står på förpackningen: För (att få) torrt hår. För min typ av hår är detta schampot bäst att använda lite då och då, när håret behöver lite protein, efter att ha behandlats med mycket fuktgivande produkter. Jag tycker inte alls det är dåligt, men inget som jag kommer att köpa igen.
 
Jag har använt evening primrose i kombination med rosemary & peppermint detangler, som också innehåller en massa proteiner. Här hittar vi soya och veteprotein, som skall binda fukt. Mjukgörande kokosolja trängs med uppiggande esteriska oljor precis som titeln antyder. Det är ett lättvikts balsam, som inte tynger ned. Jag skulle önska att det var mer utredande och återfuktande. Dock är doften mycket sniffvänlig. Jag blir glad av mintlukten. (Den sitter dock inte kvar i håret när man har sköljt ur balsamet.) Korkat nog har jag inte provat den med något annat schampo, utan jag får helt enkelt recensera kombinationen. Detanglern är utformad för fint hår. Jag håller med om att den inte känns i håret. Jag brukar behöva mer balsam än schampo, men med dessa två har jag jämn nivå i flaskorna.
 
Sammantaget är det säkert bra produkter, men jag har andra som passar mitt hår bättre. Jag förstår inte att produkter, som rekomenderas i kombination, envisas med att ha dubbel dos protein. Ska inte låta tanken på hur svårt det är att hitta något proteinfritt förmörka min annars så soliga dag. Proteinförmörkelse? - Inte hos mig! :)
 
Innehåll:

Evening primrose shampoo for dry hair

Aloe barbadensis (aloe vera) leaf juice*, aqua (water), babassuamidopropyl betaine, decyl glucoside, sodium cocoamphodiacetate, panthenol (vitamin B5), simmondsia chinensis (jojoba) seed oil*, urtica dioica (nettle) root extract*, sorbitol, lonicera caprifolium (honeysuckle) flower extract, citrus limon (lemon) peel oil*, glycerin, guar hydroxypropyltrimonium chloride, hydrolyzed soy protein, chamomilla recutita (chamomile) flower extract*, equisetum hyemale (horsetail) extract*, lavandula angustifolia (lavender) extract*, symphytum officinale (comfrey) leaf extract*, achillea millefolium (yarrow) extract*, camellia sinensis (white tea) extract*, potassium sorbate, salix alba (willow) bark extract*, arginine, serine & threonine (amino acids), sodium chloride, sodium benzoate, sodium hyaluronate (hyaluronic acid), sodium pca, borago officinalis (borage) seed oil*, helianthus annuus (sunflower) seed oil*, linum usitatissimum (flax) seed oil*, oenothera biennis (evening primrose) oil*, sulfur, soy tocopherol, cananga odorata (ylang ylang) flower oil*, citrus grandis (grapefruit) peel oil*, juniperus mexicana (cedarwood) oil*, pelargonium pelatum graveolens (geranium) flower oil*, pogostemon cablin (patchouli) oil*, santalum album (sandalwood) oil*, linalool†, citronellol†

 

* Certified Organic
† A natural component of essential oils

 

Rosemary & peppermint detangler

Aloe barbadensis (aloe vera) leaf juice*, aqua, behentrimonium methosulfate, cetearyl alcohol, panthenol (vitamin B5), hydrolyzed soy protein, hydrolyzed wheat protein, sorbitol, simmondsia chinensis (jojoba) seed oil*, cocos nucifera (coconut) oil*, linum usitatissimum (flax) seed oil*, helianthus annuus (sunflower) seed oil*, borago officinalis (borage) seed oil*, lecithin, tocopherol, sulfur, citric acid, arnica montana (arnica) flower extract*, camellia sinensis (white tea) leaf extract*, chamomilla recutita (chamomile) extract*, calendula officinalis (calendula) flower extract*, equisetum hiemale (horsetail) extract*, foeniculum vulgare (fennel) seed extract*, lonicera japonica (honeysuckle) flower extract, hyaluronic acid, potassium sorbate, sodium benzoate, mentha piperita (peppermint) oil*, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf oil*, rosa canina (rose) flower oil*, geranium maculatum (geranium) oil, mentha viridis (spearmint) leaf oil*, nardostachys jatamansi (spikenard) rhizome/root extract*, limonene†

 

* Certified Organic
† A natural component of essential oils

En kommentar publicerat i Hårvård, Recensioner;
Taggar: Evening primrose shampoo for dry hair, John Masters, Rosemary and peppermint detangler
#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jättebra och detaljerad recension! :-)
Här i mellansverige inte fullt så mycket vår än. Varit fina silkiga dagar och plusgrader på dagen, men på natten och nu på morgonen så är det minusgrader och frost.
Däremot tjattras det glatt här av katen Musse när han ser fåglarna. .:-)

Svar: Tack! :) Du ska se att våren snart kommer upp till er också!
Short and Sassy