Black soap vs Loreal - En resa i skunkland del 2

 
I går började jag skriva på en serie om vilka oandade konsekvenser det kan bli av att byta produkter. Mest för att få gnälla av mig, men även för att jag saknar informationen på andra bloggar. Ett inlägg med "Det här kan du vänta dig när du börjar med naturliga produkter" efterlyses! Under tiden skriver jag inlägg nummer två.
 
Jag har en fet, rätt tålig hud som lätt får pormaskar och hormonfinnar. Det var inte så farligt i tonåren, men när jag blev vuxen började finnarna poppa upp. Att bekämpa dem har varit ett evigt gissel. Eftersom jag, som sagt har en tålig hud, har jag smörjt på allt starkt man kan komma över, men likväl har jag varje månad fått dras med eländet. Lagom till att alla har läkt har det varit dags igen. Tröstlöst. Sedan något år tillbaka tycker jag ändå att jag har fått finnarna under kontroll och det kanske mest beror på att jag har slutat att bråka med dem. Mitt största nuvarande problem har varit att huden har haft en överproduktion av fett, så jag har sett glansig ut fast jag har haft mattande mineralpuder. Mitt utgångsläge var därmed rätt så bra.
 
Black soap vecka 1 - Eftersom jag gillar att skölja med vatten och skum passar den här tvålen mig. Konsistensen är härlig och man känner sig ren. Första tvätten hände inget, men väl under natten efter den tredje. Oj, vilka bamsingar till finnar som hade poppat upp. Nåväl, i väg till jobbet som vanligt. Jag sitter i klassrummet och rättar och elevassistenten tittar in. Han kastar en blick på mig och riktigt hajar till. Sedan frågar han mig om jag vet om att jag har enorma utslag över hela kinderna. Jag fick lugna honom med att mumla något om att jag hade bytt hudvårdsrutiner och att alla porer höll på att rensas ut. Denna tvål är ordentligt utrensande!
 
Vecka 2 - Inga nya finnar tack och lov och de gamla har börjat lägga sig. Nu började nästa "bieffekt". Huden blev snustorr. Jag som aldrig blir torr behövde smörja mig! Jojoba efter varje tvätt för att inte flagna. Att tvålen skulle vara överfettad och kännas återfuktande kändes som ett stort skämt, när man tittade sig i spegeln och såg torr-rynkor.
 
Vecka 3 - Nu är jag inne i vecka tre och det känns faktiskt lite bättre. Jag blir inte riktigt lika torr och stamig i huden längre. Det ser också ut som om porerna har krymt på näsan. Det har heller inte poppat upp några fler finnar. Jag har en del röda prickar där de gamla har suttit, men inget nytt. Det känns även som om jag inte behöver lika mycket olja längre. Jojoban jag använder är balanserande, så den hjälper säkert till. Jag är heller inte så där oljig i huden som jag var tidigare. Då blev jag blank efter några timmar, nu håller sig huden matt och fin av sig själv. En klar förbättring.
 
Jag var beredd på att huden skulle börja bråka. Den största överraskningen här är att tvålen och oljan i kombination faktiskt fungerar! Även om jag blir torr känns Black soap mildare än Lorealtvätten. Det märker man inte direkt och det är lätt att lägga ner projektet när man får panik över hur huden blossar upp. Har man en gång haft problem med acne och sedan nästan blivit av med den blir man förtvivlad över att de hatade finnarna plötsligt kommer tillbaka. Här vill jag faktiskt råda till tålamod. Jag tror att även torrheten kommer att ge med sig och då kommer jag att känna hur mycket näring det är i den här tvålen. Jag väntar med spänning på vecka 4.