Tre livsnödvändigheter!

De är kanske inte livsavgörande...Om jag till exempel skulle strandsättas på en öde ö, så hade jag valt en kniv, en yxa och ett starkt rep i stället. MEN det är helt enkelt tre produkter som jag inte kan klara mig utan och de gör definitivt minde ekologiska fotavtryck än de produkter jag använde innan. Håll till godo! Mina finaste vardagsnödvändigheter.
 
 
Först ut är min älskade Black Soap. I början trilskades den med mig och bara gav mig flag. Jag har läst bloggar som prisar den för att den gör huden mjuk och återfuktad. Nej, det kommer inte jag att göra. Den känns fortfarande stramig efter två års användning, men den har även gjort att jag har kontroll över hyn. Pormaskar poppar upp innan de hinner utvecklas till finnar och jag har ingen acne att tala om längre. Den här tvålen öppnar porerna! Hyn får kännas hur stramig den vill efter tvätt, tvålen får bli mosig i tvålkoppen och den får se tråkbrun ut. Jag får bort all smink, får ett rengörande lödder som bevisligen löser upp talg och får mindre finnar på köpet. En tvål räcker i ca ett halvår för mig och jag brukar ge 45 kr + frakt per tvål. Då slipper jag en extra "smink-ta-bort-produkt" och kan använda ansiktsvatten som en lyx.
 
Min andra nödvändighet är min ekologiska och kallpressade Jojoba-olja. Jag har använt arganolja och mandelolja till ansiktet, men ingen olja passar min hy så bra som jojoban. Den balanserar oljigheten och jag ser inte ett dugg glansig ut när jag har smörjt in mig.Mandeloljan gör mig mjuk, men tar evigheter på sig att gå in i huden. Arganoljan är skön kring ögonen, men den är aningens för fet i ansiktet. Jojoban räcker inte riktigt kring ögonen, så där behöver jag komplettera med något som ger mer fukt. MEN här har vi en olja som känns fuktgivande, oerhört skön och gör att huden balanseras. En flaska på 100 ml räcker i evigheter.
 
Sist ut är min henna. Jag slutade färga håret med kemikalier när jag startade den här bloggen för snart två år sedan. Jamilahennan från Pakistan är dyr att köpa i Sverige, men jag konstaterar gång på gång att det är den är utmärkt. Den bästa hennan jag har provat var en henna från Yemen, som gav precis den där röda färgen som jag ville ha. Tyvärr har krig och elände stoppat hennaproduktionen och det är inte mycket man kan göra åt det. Jamiliahennan är en dröm att skölja ur. den är så finmald att all annan henna känns som smågrus. En annan fördel är täckningsgraden. Jag har använt henna från Crearome under en längre tid och den täcker inte som jag skulle önska. Mitt gråa utväxt blir mer guldg än röd på en färgning, men den är rätt billig i inköp. Denna gången blev det en påse Jamila och resultatet är perfekt. Min bonusdotter sammanfattade det hela med ett spontant konstaterande : "Innan var du lite gråhårig och nu ser det mer rött ut. Varför är det så?" (Hon är åtta år och jag är djupt tacksam över hennes uppriktiga kommentarer.) :) Med Jamilia får jag en brunröd färg. Henna lägger sig i lager på lager och det går att täcka med vilken henna som helst om man bara har tålamod att henna om lite oftare. Jag låter min henna sitta i i fem timmar och jag orkar inte göra om det mer än en gång i månaden. Hade jag hennat en gång i veckan, så hade säkert Crearomes henna täckt den med.
 
Vilka är era tre nödvändigheter?