Första aprilskämt? Att bleka mörka ringar under ögonen

Att det blir mörka partier kring ögonen har nog alla upplevt då och då. Sömnbrist, stress och andra faktorer som sätter sina spår gör så att kapilärerna kring ögonområdet syns extra mycket.
 
Mörka ringar under ögonen behandlingen
 
Jag höll på att sätta i halsen när jag upptäckte Expressens artikel om skönhetsbloggaren Darshika Patel som på YouTube visar hur man med bikarbonat och vatten bleker mörka ringar under ögonen. Hon har fram till idag fått 370,963 visningar. Expressen framhåller hur fiffigt tipset är och beskriver hur man ska gå till väga. Hur många har det här inlägget lurat? Tillsätt bikarbonat under den känsliga huden under ögonen och se hur röda utslag poppar upp! April april!
 
 För att visa vad det handlar om hittade jag Youtube filmen som Expressen utgår från. 
 
 
 
 
Jag har använt bikarbonat när jag gjorde hemgjord deo. I början var jag supernöjd! Jag hade verkligen hittat en icke-kommersiell variant som fungerade. Det var tills huden under armarna började protestera. Jag fick ilskna röda märken som sved något fruktansvärt. Det tog lång tid innan jag blev av med eländet. Min hud är tålig. Jag har inga kända allergier och brukar nästan aldrig reagera på något ämne. Trots detta var mina armhålor ilsket röda. Att bara tänka sig att använda bikarbonat under den ännu mer känsliga huden runt ögonen....RYS! Betänk att huden runt ögonen är den hud som är tunnast på kroppen. Jag läste någonstans att den är en sjättedel av resten av ansiktshuden, beräknat på tjocklek.
 
Det finns deodoranter att köpa, som innehåller bikarbonat. De är ett alternativ till aluminiumstinna varianter. Skillnaden är att dessa tillverkare säkert vet vilka proportioner av bikarbonat som ska tillsättas för att reaktioner ska undvikas. De proportionerna är svåra att få till för en hemmafixare.
 
 
 
 
Bikarbonat i hög koncentration kan orsaka utslag, rodnad och torrt flagande skinn.
Varför i hela världen skulle man vilja utsätta sig för det? Och i ansiktet? Under ögonen?
 
Vad kan jag erbjuda i stället?
 
Vatten och bra med sömn är mitt första svar. Stressa ner. Sminka över eländet. Använd de klassiska gurkskivorna, frysta skedar eller de kylda tepåsarna med örtte. Ögonkrämer som lovar bättring. B-, C- och K-vitamin ska hjälpa. Vad som helst är bättre i mitt tycke...
 
#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Känns som en riskabel sak att skämta om ifall folk går hem och provar!😁

Svar: Jag vet inte ens om det var menat som ett aprilskämt. Är det inte det så är det ju ännu värre.
Short and Sassy

#2 - - Malin/BilboBlueEyes:

Ja, då är det illa!

#3 - - Estelle:

Usch!