Utrensande ansiktsmask med nässlor, honung och grön lera

Igår gjorde jag avkok på ringblomma och rosmarin. Som ansiktsvatten kändes den lätt uppstramande och frisk. Idag tänkte jag använda den som vätska i en lermask. För att rensa huden ordentligt tycker jag att grön lera gör ett fantastiskt jobb. Porerna dras samman och man blir så slät och len efteråt. Är man åt det lite torrare hållet, så är nog den rosa leran ett bättre val, eftersom den inte är lika utrensande. Den använder jag mest om jag känner mig lite yttorr. Med leran får huden mineraler.
Torkade nässlor är rika på antioxidanter och verkar sammandragande på porerna. Mina nässlor kommer från svärmors trädgård och är så ekologiska de kan bli. En liten stund med morteln så blir de torkade bladen till ett fint pulver. Mitt avkok från igår är också sammandragande. För att det inte ska bli för uttorkande får jag nog även ta en klick honung i masken. Honung läker och mjukgör. Har för mig att den kan bleka acneärr också. Jag har inte provat kombinationen innan, men tror att kan bli bra. Jag gillar när det är enkelt och att man kan ta sådant som finns hemma.
 
När man har mortlat nässlorna behöver man sila pulvret för att få bort alla stjälkar. 
 
 
Sedan plockade jag fram övriga ingedienser. Ekologisk honung, grön lera och örtavkoket från igår.
 
 
 
Grönt är skönt! Jag börjar alltid med de torra produkterna för att slippa få klumpar.
 
 
Den färdiga blandningen luktar rätt intensivt av nässlor. Tycker att leran bubblar sig fint. Blir det för tunnt tar man bara i mer lera. Det fick jag göra. Stryk på masken på rengjord hy och låt verka. Jag gillar ett tjockt lager.
 
 
Resultatet då? Det kan ju bli så att huden brakar loss efter några timmar och finnarna poppar upp. Just nu känns ansiktet bara rent och behagligt. Jag är inte ett dugg stram i huden. Jag tog lite mer av mitt ansiktsvatten och sedan avslutade jag behandlingen med lite Jojoba. Både masken och infusionen håller någon dag i kylskåp. Jag är lite nojig med vattenbaserade grejor. De blir dåliga snabbt.
 
0 kommentarer publicerat i Hopkok, Hårvård;
Taggar: Rosmarin, antioxidanter, grön lera, honung, nässlor, ringblomma