Har ni något att förtulla?

Som titeln förargligt anger:
Idag när jag kom hem från Växjö väntade ett muntert besked om att min senaste beställning från iHerb hade fastnat i tullen. För att de överhuvudtaget ska behandla mitt lilla paket måste jag skicka in "kompletterande uppgifter" om vad jag har beställt, med utförlig produktbeskrivning, och såklart vad jag har betalat. Vad kan avgiften bli tro?
 
 
 
 
Har ju inget annat väl än att maila över uppgifterna. Har tullverket blivit mer nitiskt? Ja, ja bara att bita i det sura äpplet. Men vad gäller egentligen för beställningar till USA? Jag tog hjälp av Tullverket för att reda ut begreppen.
 
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Befrielsen gäller inte för

  • alkoholhaltiga drycker
  • tobak eller tobaksvaror
  • parfymer och luktvatten.
 
En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.

Momsbefrielse gäller för

  • postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer 
  • försändelser som inte är postorderförsändelse.

Momsbefrielse gäller inte för

  • alkoholhaltiga drycker
  • tobak eller tobaksvaror
  • parfymer och luktvatten
  • övriga postorderförsändelser (som inte innehåller utländska periodiska publikationer).

Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

 
Så nu vet vi det!
 
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: iHerb, import utanför Europa, tullregler
#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Trist! Hade du handlat över 300 kr?Jag kommer inte ihåg om jag tipsade om iHerb och sade att det var bra att handla där eller om du hade handlat där förut? Hursomhelst så gillar jag att handla på iHerb. Det är just det att man måste hålla sig under en viss gräns. Jag brukar säga 40 dollar, men insåg att valutan har ändrats samt att nu kan man ju enkelt få valutan omräknad på iHerb. Jag har fått betala moms en eller två gånger på de senaste 4 åren. Jag har också en gång fått precis som du lämna uppgifter till Tullverket och det var nu i julas, men jag behövde då inte betala något. Eftersom jag handlat under 300 kr så släppte de bara paketet vidare till mig och det kom hem i brevlådan. Antingen är Tullverket mer nitiskt eller så har iHerb ändrat hur de skriver försändelsen och Tullverket får inte tillräckligt med uppgifter.

Svar: Jag brukar hålla mig inom moms och tullgränsen annars. Den här gången chansade jag. Går det så går det. Det är bara att se glad ut och betala. :)
Short and Sassy

#2 - - Jeanette:

Tråkigt! Hoppas avgiften inte blir allt för hög :(
Håll oss uppdaterade.

Svar: Nu har jag fått hem mitt lilla paket och det blev inte så saftigt. Ska hålla mig under 300 kronorsgränsen nästa gång.
Short and Sassy