Experiment - Duschjellys

Hej hallå!
 
Idag fick jag för mig att jag skulle prova att göra duschjellys. Eller rättare sagt jag trillade över ett recept på nätet och sedan fick jag för mig att duschjellys var superkul. Tänk bara att stå och leka med en dallrig, färgglad klump i duschen samtidigt som man blir ren... Låter inte det som lycka lycka?
 
 
 
I receptet ingick gelatin och jag provade med både vegetabilisk och vanlig i två olika försök. Min förhoppning var att den vegetabiliska varianten skulle fungera, men ville prova om det ens gick att göra yellisar och då kändes vanligt gelatin som ett säkrare kort.(Gillar inte gelatin och undviker det helst, men nu är det här som sagt ett experiment.) Min tvålbas var en duschtvål från Urtekram. Mandelolja fick utgöra en liten extra fuktboost och så lite vanlig karamellfärg för att göra yellon färgglad. Som grädde på moset hällde jag ner några droppar bergamott när blandningen var upphälld.
 
 
Jag började med att hälla en deciliter vatten i en liten gryta och sedan hällde jag i en påse gelatin.
 
 
 
Blandningen vispade jag sedan noga och ställde på spisen.
 
 
Under tiden som det kokade upp hällde jag i mandeloljan och sedan tvålen. Vispa inte för då skummar det!
 
 
 
När det hade kokat upp hällde jag över tvålblandningen i små skålar och det var dags att hälla i karamellfärgen.
 
 
 
 
Härliga färger! Jag hoppas inte att jag tog för mycket färg så att man blir blå i duschen... Sedan fick blandningarna stå i kylen och stelna. Så här blev slutresultatet:
 
Den vegetabiliska yellon
   
             

Här behöver man definitivt mer pulver för konsistensen blev mer slajmig än geléaktig. Jag tror att det fungerar om man bara modifierar pulvermängden. Det skall även finnas en variant som heter Agar-Agar. Även den är vegetabilisk och skall stela snabbt. Den fanns dock inte på mitt lilla Konsum.
 
Den med vanligt gelatin
 
 
Ni ser ju själva resultatet. Här är det mer gelégrode-konsistens och jag har fått en yelly som hänger ihop.
 
 
 Den skummar och man blir mjuk av mandeloljan.
 
0 kommentarer publicerat i Hopkok
Taggar: DIY, duschjellys, gelatin, mandelolja