En köpfri dag

 
Den 28 november är det dags att fira En köpfri dag. Det är en internationell kampanj som ska få oss konsumenter att tänka till, så jag försöker göra just det med detta inlägg. Jag har snott dessa stressade råttor från kampanjens hemsida och när jag såg dem tänkte jag: Så träffsäkert! Men det gäller ju inte mig...eller?
 
Med mitt arbete har jag den budget jag har. Jag jagar inte den status som prylar kan ge, men visst är jag en konsument och som bloggare recenserar jag produkter som jag har köpt och testat. Vi lever i ett köpsamhälle och jag försöker göra mitt bästa för att hitta en balans.
 
Jag tycker att det är så svårt. Å ena sidan känns det underbart bra att göra fynd under till exempel reor. Å andra sidan tycker jag att köphysteri och överkonsumtion är hemskt. Jag tror inte att man kan köpa sin lycka på något sätt. Samtidigt så vill jag inte ha dåligt samvete för att jag vill köpa det som jag egentligen skulle ha köpt till ett lägre pris..
 
Jag läste på Expressen om en psykolog som menade att reor gör oss omdömeslösa. Det kan jag nog tro. Vifta med ett smaskigt erbjudande och man blir sugen. Jag tänker på det varje gång jag är på Ullared och ser alla överfyllda kundvagnar. "Hur många bakplåtspapper behöver man egentligen? Men det är ju så billigt... Bäst att slänga ner ett till." Jag tror att "billigt" och "rea" retar något i våra reptilhjärnor och så är det en tjusning när något är nytt. Tyvärr brukar den känslan av nöjdhet vara kortvarig. Trots att min garderob är full av kläder tycker jag oftast att jag inte har något att ta på mig. Jag tror också att att vissa människor är mer benägna att shoppa än andra. Min sambo är totalt antishopping. Hade inte jag funnits i hushållet hade vi bara levt på vatten och bröd. Nu överdriver jag såklart, men jag är helt klart mer benägen att shoppa loss. Jag är övertygad om att för att få ett hållbart samhälle ur miljösynpunkt måste vi börja fundera över vår konsumtion. MEN tar inte reptilhjärnorna över och den här dagen glöms bort, med reor så här innan jul?