Beauty Blender

Här kommer ett litet praktiskt tips på ett utmärkt makeupverktyg, nämligen Beauty Blendern. Den ser ut som ett litet spetsigt ägg utformad för att stryka ut foundations med. De kommer i en mängd färger och storlekar och jag har orginalet, som är knallrosa. Den lanseras som den ultimata makeup-svampen som kommer åt överallt utan att ge finishen ojämnheter. Japp, den är dyr och onödigt lyxig! MEN den är fin som en karamell och riktigt riktigt bra....
 
Innan applicering skall man blöta och krama ur svampen. Då växer den till ungerfär dubbla storleken. Jag lägger lite fondationklickar i ansiktet och sedan duttar jag in/stryker med svampen. Efteråt tvättar jag den i lite tvål och sätter den på burken så här:
 
 
 
 
När den har torkat trillar den ner i burken och ligger torr och klar till nästa gång
 
 
 
 
Jag skrattade lite åt Elevens fantasifulla formulering:

 

"Beautyblenders patentsökta elliptiska form gör appliceringen enkel genom att den når de svåråtkomliga områden med fantastisk lätthet. Dess konsistens är sensuell vid beröring och dess unika kurvor passar ansiktets konturer och lämnar din hy bländande och omätbar."

 

Jag får hålla med om att det går lätt att applicera foundation med den här. Den spetsiga delen fungerar utmärkt runt ögonen och runt näsvingarna. Den rundade delen fungerar bra på resten av ansiktet. Tycker inte att den är så sensuell, men faktum är att den är behaglig och mjuk. Ytan släpper inte igenom krämen och därför går det åt mindre kräm än om man använder vanliga makeup-svampar. Jag har heller inte märkt att den skulle ha benägenheten att spricka, som andra billigare konkurenter tenderar att göra. Jag har inte hittat vilket material den är gjord av, men enligt tillverkaren är den fri från latex och lukt. Den skall heller inte orsaka några allergier. Jag håller med om att den inte luktar och har heller inte märkt att huden har reagerat på den. Dock fäller den väldigt mycket färg när man tvättar den. På tillverkarens hemsida beror färgfällningen på att de använder vattenlöslig färg som är speciellt framtagen för att inte skada miljön. Jag har inte märkt att svampen har färgat av sig på vare sig ansikte eller kläder. Min svamp har bleknat lite och fäller inte längre färg.

Den kostar som sagt en hel del! Jag köpte min i Paris och gav väl runt 150 kronor för den. I Sverige kostar den kring 200. Det som gör den prisvärd är att den inte slösar på fondation genom att suga upp den, den är hållbar och makeupen blir snyggare för minimal ansträngning.

#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Kolla in Real Techniques motsvarighet. 50 kr på iHerb. Jag har inte testat Beauty Blender utan bara den från Real Tecqniquis men jag är mycket nöjd.

Svar: Jag har länge sneglat på Real Techniques penslar, utan att slå till. På i Herb är de ju riktigt prisvärda. Har du testat dem?
Short and Sassy

#2 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jag har testat flera stycken av dem. Kvalitetsmässigt är jag väldigt nöjd med dem. Jag har också borstar från Eco Tools, Lily Lolo, Bellaspiere, Bdellium Tool och Elf. För många år sedan hade jag från Estee Lauder och Clinique. Real Techniques tycker jag är mest hållbara av alla. Jag är lite överdriven att tvätta mina borstar så jag gör det ofta efter jag använt dem en eller två gånger. Sen naturligtvis beror det ju på om man gillar formen. Deras starter set för ögon och deras stora puder borste är de jag använder mest av de jag har. Jag är inte så förtjust i foundationborstrna. Deras Expert Face brush gillar jag ibland. Den kan ofta bli för mycket applikation för mig som gillar en lättare bas. Jag använder den mer som en buffing brush och går över med torr borste på de partier där jag tycker det blivit för mycket. Jag gillar inte heller formen på deras runda blush brush utan föredra Bdelliums tools mindre borste som är mindre rundad. Jag är väldigt sugen på Real Techniques Buffring Brush.

Svar: Det är främst ögonskuggepenslar som jag är intresserad av. Jag har jättesköna kabukiborstar från Everyday Minerals till det övriga. Då är det Real Techniques starter set som jag ska spana in. Jag tvättar också mina borstar jätteofta. Dels byter jag hela tiden färg på ögonskuggan, dels så vill jag inte att det ska frodas några bakterier. Schampon som jag testar och inte tycker om blir ofta penseltvätt i stället.
Short and Sassy