Bhringraj för snabb hårtillväxt?

 
Underbara Pia på jobbet hade Bhringray som hon ville omplacera. Hon tyckte att det gjorde hennes ljusa hår för mörkt. Jag har skam till sägandes aldrig hört talas om örten. Nu får jag googla och se vad som har flyttat hem till mig.
 
Bhringraj används inom Ayurveda för att öka hårtillväxten och förhindra stressrelaterat håravfall. Själva namnet betyder "hårets häskare". Örten är även ätlig och sägs kunna hjälpa levern att hålla sig frisk och fin. Den sägs även fördröja hårets åldrande, dvs att örten skall göra så att de små gråa väntar med att växa upp. Tänker lite skeptiskt, att färgar pulvret av sig, så täcks ju det gråa håret automatiskt. Fungerar det här är det ju ett underbart sätt att undvika kemikalier för alla tunnhåriga eller oss som bara önskar att håret skulle kunna växa lite fortare...
 
Ni som regelbundet läser min blogg vet hur skeptisk jag är. Jag älskar att experimentera, men ska jag fortsätta att använda något så får det minsann fungera. Finns det någon forskning som stöder en ökad hårtillväxt? Alla minns vi väl hypen med ricinoljan som alla bloggare skulle hänga på ett tag? Jag har inte provat och anledningen är enkel. Dels så tycker jag att ricinolja är för tjockt och trögt för att massera in, dels så får jag mardrömmar av själva tanken på att tvätta ur det. Är det oljan eller massagen som gör nytta? Skulle jag ha sett en forskningsrapport som entydigt visade på ricinoljans förtjänster i förhållande till hur mycket det sliter på håret för att få ut det, så hade jag kanske varit intresserad.
 
Nåväl! När det gäller Bhringraj så finns det faktiskt forskning som visar att hårtillväxten ökar. Bland annat kan jag utläsa att rakade stackars albinoråttor fick sin päls tillbaka snabbare, än sina övriga kompisar, med behandling av en metanolblandning av örten. I en annan studie kan jag utläsa att håråterväxt har konstaterats i flera andra experiment med "petrolium eter". (Låter inte så nyttigt.) I denna studie visade forskarna att blandningen hade större effekt än Minoxidil, som är ett annat namn för Rogaine (medel mot skallighet).
 
Då kommer naturligtvis experimentlustan fram i mig! Fungerar bara örten? Utan petroliumskit? Eller metanol?
 
Jag sitter med henna i håret.Det betyder att om ungefär en månad behöver jag färga om. Mitt hår växer ca 1 cm i månaden, om det inte är väldigt kallt. Rekomendationen är en behandling Bhringraj i veckan för att se resultat. Det kan jag ju fixa! Vad sägs om ett experiment?
5 kommentarer publicerat i Hårvård
Taggar: Bhringraj, håravfall, naturlig hårtillväxt
#1 - - Estelle:

vad intressant! :)
Har heller aldrig hört talas om den örten, men skulle gärna testa och se om mina överplockade ögonbryn skulle kunna tänkas vilja växa tillbaka eftersom de aldrig gjort det sen jag slutade plocka dem runt 25 års åldern.

Har precis som du tänkt angående ricinolja att det lika gärna kan handla om massagen och att det nog lika gärna skulle kunna funka med vilken olja som helst då, eller till och med bara hårbottenmassage utan någon olja.
Har aldrig testat heller.

Svar: Jag läste lite runt på Ayurvedasidor och där rekommenderar de att man värmer upp pulvret med kokosolja för att få en Bringrajolja att massera med. Då är man ju där igen. Tänker nog bara blanda den som med vatten och låta den sitta i som det står på paketet. Gör örten någon skillnad märks det ju på min utväxt. Lite coolt om det kunde fungera så att hårsäckarna vaknar.
Short and Sassy

#2 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jag tycker det är intressant att läsa, men är inte så mycket för testande sen mitt "katastrofhår" för några år sedan. Anledningen var en hårmask med mycket protein. Protein som ska vara så bra för håret visade sig kunna bli alldeles för mycket och mitt hår blev så stelt och stråaktigt att jag höll på att ha av håret. Min frisör var alldeles förskräckt och trodde jag hade förstört håret permanent, men jag läste på att lösningen kunde vara att ta bort all protein ur hårprodukterna tillfälligt. Så jag letade upp sådana alternativ och tvättade håret med och efter va 2 veckor såg håret normalt ut. Jag har också blivit nördigt med ph-balans på produkter och hur man kan skada håret genom olika behandlingar. Så med andra ord har jag blivit feg på gamla dar. ;-)

Svar: Jag håller med dig om att det finns all anledning att vara lite försiktig. Det finns många huskurer som kan vara direkt skadliga och i bästa fall verkningslösa. Skulle verkligen inte experimentera hur som helst med vad som helst. Kritisk granskning! Det är verkligen inte att vara feg, utan förnuftigt och klokt!
Short and Sassy

#3 - - Malin/BilboBlueEyes:

Vad gulligt sagt! :-)
Här var det för övrigt uppdaterat fräsch och fint och med ett fint foto på dig! Kul! :-)

Svar: Tack! :) Jo, jag satt och ändrade lite i bloggen igår. Tänkte att ett nytt tema kunde pigga upp! Har inte hunnit kolla så att alla länkar och bilder fungerar ännu, men jag tycker nog att det ser mer lättöverskådligt ut.
Short and Sassy

#4 - - Malin/BilboBlueEyes:

Har märkt på senare tid att jag blir lite extra inspirerad av någon i min egen ålder. 39-åring här och närmar mig 40 med stormsteg! :-)

Svar: Håller med dig om det där! :) I vår ålder är vi fortfarande unga nog att se piffiga ut, men behöver ändå tänka lite förebyggande... Jag fyllde 42 i år.
Short and Sassy

#5 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jag såg din ålder i din profil, men jag tror du har nämnt den tidigare också.
Bra sammanfattning fr övrigt med att vi fortfarande är piffiga. ;-)