Recension av Hjärtligt, Mollis Care - schampo och balsam

 
Hjärtligt-serien är enligt företaget utvecklad av experter inom hud-, hårvård och ekologi. Produkterna är inte djurtestade och enligt produktbeskrivningen används ekologiska och naturliga råvaror - så långt som det är möjligt. Bland annat framhålls den ekologiska svenska rapsoljan, och av inledningen kan man underförstått förstå att produkten inte innehåller några starka och syntetiska tensider. Vad produkterna egentligen innehåller uppges inte. Schampot skall passa alla hårtyper och hjälpa mot hårbottenproblem. Balsamet lovar att ge håret silkeskänsla. Svenskproducerat, miljövänligt och naturligt låter finfint. Tyvärr är det inte lika finfint när man väl får hem flaskorna och upptäcker att schampot både innehåller Sodium Laureth Sulfat och Phenoxyethanol, som kan både vara irriterande och allergiframkallande. Japp, jag vet att Sodium Laureth Sulfat räknas som en mildare tensid, som lätt bryts ner, men i alla fall. Jag tycker att det är synd är att de inte skriver ut ingredienserna på hemsidan, så man som konsument kan få välja bort/välja efter egna preferenser.
 
 
Nåväl, jag klickade ju hem det och har naturligtvis provat tillräckligt länge för att göra ett utlåtande. Jag får inget kli i håbotten, som jag brukar få av sulfater, och håret ser faktiskt fint ut efter användnig. Det här är ett bra schampo. Jag tycker bara att det är så synd att produkter framställs som naturliga eller ekologiska när de inte är det.
 
 
Balsamet fungerar det oerhört utslätande och jag kan inte låta bli att gilla det. Henna som är svårt att skölja ur är inget problem för den här. Mitt hår blir verkligen silkeslent och glansigt när det har torkat. Men åter igen - så synd Mollis Care! Om man nu vill vara naturlig eller ekologisk, varför då inte ta det hela vägen, i stället för att göra någon halvvariant?
 
Doften är lite salongaktig och priset ligger runt 100 kr per flaska.

 

#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jättebra att du publicerar inci! Jag har letat efter den, men inte hittat förrän nu. Har inte handlat just p.g.a. att inci inte funnits att hitta. Behenamidopropyl dimethylamine är en så kallad cationic surfactant som hjälper hårfjället att lägga sig ner efter att schampot rest upp det. ( enkelt förklartat) Cationic surfactantfinns i flera former. Mitt hår gillar t.ex. Behentrimonium Methosulfate. Eftersom balsamet innehåller så få ingredienser så kanske det är ett tecken på att ditt hår gillar just Behenamidopropyl dimethylamine? Kan ju vara bra att lägga på minnet? :-) Å, andra sidan så fungerar inte alla produkter för mig bara för att det har Behentrimonium Methosulfate, men jag gillar att titta efter det.

Svar: Jag har också letat som en tok efter vad Hjärtligt egentligen innehåller. Det finns ju inte ens någon inci på deras hemsida, och det tycker jag att man har rätt att kräva. Jag har inte sett det på någon blogg heller, så jag tänkte att jag kunde lösa mysteriet. :) Det är säkert Behenamidopropyl dimethylamine som håret gillar. Jag blir väldigt lätt frissig. Balsamet kan jag faktiskt tänka mig att köpa igen.
Short and Sassy