Arganoljan som mynnade ut i en hel massa annat.

För att göra en kort historia lång...eller tvärtom
 
Någon gång i februari var mamma och pappa och hälsade på. Jag hade precis köpt mina första oljor och var lyrisk. Jag var stormförtjust i jojoban till ansiktet och hur matt, men ändå återfuktad hyn blev. Sedan nämde mamma något om att pappa var lite fnasig och då började jag rota i gömmorna efter tomma småburkar. Föräldrarna fick i ett huj agera försökskaniner och fick med sig prover med arganolja och jojoba hem, med stränga order om att använda dem. Ingen av dem gillar att smörja sig nämligen. Jag har inte ärvt mitt intresse för skönhetsvård, smink och hemmakok från någon av dem - det är då säkert.
 
Min älskade lilla mamma blev så förtjust i arganoljan (som jag mer eller mindre tvingade henne att prova) att jag lovade hjälpa henne att beställa en egen flaska när hennes provburk hade tagit slut. Jag passade även på att beställa lite råvaror till mig själv - bara för att försvara fraktkostnaden så klart....
 
Arganolja passar utmärkt till en mogen hud och fungerar även kring den ömtåliga huden kring ögonen. Mamma säger att hon märker skillnaden på jojoban och arganoljan där. Av jojoban blir ögonhuden lite irriterad och med arganoljan bara mjuk. Vidare tycker hon att jojoban känns vaxig i ansiktet, medan arganoljan suger sig in och lämnar en supermjukhet. Jag tycker inte alls att jojoban är vaxig. Den känns inte alls, men hyn blir behagligt matt. Nästan som när man har en primer. På min hy är arganoljan lite för tung.
Mamma är unga 68 år och jag är 40, så det är väl olika behov i olika åldrar antar jag. Intressant!
Jag ska tvinga av min kära mor ett utlåtande om ca ett halvår för att se om hon håller med om att arganoljan reducerar rynkor. Den utlovas nämligen göra det vid längre tids användning. Inte för att mamma på något sätt är rynkig, utan mest i studiesyfte inför framtiden. Det skadar ju inte med lite framförhållning.
 
Nåväl.
Idag fick jag varorna! Grön lera, grovkornigt Himalaya salt, torkade ringblommor och blåklint.
 
Jag köpte grön lera från Frankrike, som ska hjälpa till att dra ut orenheter ur huden. Den verkar också avgiftande och har en hel massa näringsrika mineraler. Min lera är soltorkad och jag har förstått att det är extra fint. Då skall nämligen alla gottigheter vara kvar i leran. Det har heller inte tillsats några som helst kemikalier, utan den är så ren den kan bli. Den ska bli en finfin ansiktsmask en dag när jag känner för att gå runt som Hulken. Man blandar den bara med vatten och ser till att den inte torkar. Lera verkar vara som hennan - fungerar bäst när den är fuktig. En hulk med gladpack?
 
Så här ser den ut och jag har varsamt hällt ner den i ett apotekarkrus. Var på Tiger och köpte sex burkar till nämligen.
 
Sen köpte jag grovkornigt Himalaya salt, som jag ska ha till fotbad. Tänkte blanda det med ekologisk lavendel för att få lite avslappning eller med mjukgörande, antiseptiska torkade ringblommor. Ringblommorna kan man också ha i en ansiktsskrubb. På min mammas sida har vi rötter från Jämtland, så det är lite kul att beerätta att just där använde man torkad ringblomma som en kärleksdryck. Bara att smuggla ner lite smul  i maten på den utvalde...eller servera ett lockande ringblomste....
Som lite grädde på moset och för att jag gillar blått beställde jag även blåklint. Jag vet inte riktigt om blåklinten fyller någon funktion, mer än att vara vackert blå i teer och i mitt fall - framtida fotbad. Fick googla på nyttan och fick reda på att torkad blåklint kan användas för att få en vacker ton på grått hår.
 
 
                      
 
Det är så mysigt att veta att man kan ta fram och bara blanda ihop. Och att allt är vackert förvarat i mina nya burkar. Jag handlade på Kosmetikkompaniet och mina varor kom fram på två dagar.
0 kommentarer publicerat i Hemklickat, Hudvård;
Taggar: Himalaya salt, Kosmetikkompaniet, arganolja, grön lera, jojoba, torkad blåklint, torkade ringblommor