Egen tandkräm - ett första försök

I går skrev jag ett inlägg om kokosolja och om hur mångsidig den är. Så idag tyckte jag att det var upp till bevis för den välgörande oljan. Jag har lov och det brukar innebära att jag blir förkyld. Den här gången är det en variant med halsont och skrovel. Jag läste att om man sköljer munnen med kokosolja kan det lindra halsontet och förkorta förkyldningstiden, så i dag har jag gurglat och gurglat. Om någon delar mitt förkyldingselände och vill prova är det bara att ta en tesked kokosolja, låta den smälta på tungan, skölja runt 10 minuter och sedan spotta ut oljan i soptunnan. Faktum är att min hals känns inte lika sårig nu som den gjorde i morse. Jag ska fortsätta vara försökskanin och så får jag rapportera sedan.
 
 
 
Idag provade jag även att göra världens enklaste tandkräm. Jag får ju prova mina egna tips och se om de fungerar. :)
 
Jag använde kokosolja, bikarbonat och pepparmintsessens. Jag blandade ihop efter efter tycke och smak.
 
Jag inser på direkten att skall man stå ut med den här tandkrämen behövs det vissa förbättringar!!! Jag fick ta de ingredienser som jag hade hemma och det blev helt enkelt inte bra nog. Trots massvis med pepparmintsarom smakar det ägg när jag borstar. Tyckte också att bikarbonaten brände lite på tungan. Dock känns tänderna glatta av oljan och munnen känns återfuktad.
 
Det här en tandkräm att ta till när man befinner sig i ett krisläge långt från alla öppna affärer eller om man en dag blir ruskigt fattig med bara kokosolja och bikarbonat kvar i skafferiet. Kanske något för äggälskande studenter??? Jag kommer att göra om det här med riktig pepparmynts olja och kanske lite björksocker (xylitol). Funkar inte det låter jag nog egentillverkningen vara och återgår till min Urtekram.