Nässlan - en svensk multivitamin

 
I går sken påsksolen skönt och jag gjorde särbons mamma glad genom att rensa nässlor bakom hönshuset. En hel spann blev hon av med och jag fick nässlor att experimentera med. Nässlor innehåller bland annat massor med järn och c-vitamin. Jag tänkte torka mina och använda i fotbad, till ansiktsvatten, strössla över maten och vad man nu mer kan använda de små brännande nyttigheterna till.
 
Nu är dom färska, späda och perfekta att börja skörda. Gratis är det också!
Jag torkar mina på plåtar och sedan tänkte jag lägga dem i en papperspåse eller i en fin burk i väntan på användning. När de väl är torkade eller kokta bränns de inte längre ska jag väl tillägga.
 
Nässlan passar alla hudtyper. Den lenar, renar och läker. Man kan även använda den till att koka te på och då läker den inifrån. I hårvård används den för att främja hårtillväxt och för att göra håret blankt. Ett nässelavkok hämmar även mjällbildning. Jag får väl se vad jag ska göra av dem. :)
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: multivitamin, naturlig hudvård, nässlor, torka nässlor