Superduper mask mot oren hy

I bland så får hyn fnatt, trots att man är hur noga som helst med sin ansiktsvård och vanor i övrigt. Då är det dags att plocka fram det tunga - men skonsamma artilleriet. Min mask har rätt många ingredienser, men jag tycker att resultatet är värt besväret att införskaffa dem. Ofta är det ju så att man behöver handla in en bas och sedan kan man göra hur mycket som helst nyttigt utifrån den basen.
 
 
Det du behöver för en sats som räcker till ca 17 masker:
 
17 kärnfria vindruvor - Vindruvorna tar bort fett, utan att göra huden torr.
1 ägg - Normaliserar serbumproduktionen.
2 klyftor vitlök - Djuprengörande och bakteriedödande.
4 msk majsstärkelse - (glömde jag ta med på bild) Mjukgörande.
4 tsk honung - Tar kål på acnebakerier, ger fukt och näring
2 tsk glycerol - Hjälper huden att dra åt sig av de andra ingrediensernas nyttigheter. Köpte min på apoteket.
8 msk lera - Rengör på djupet. I den här masken använder jag grön lera. Vill man inte ha en lika djuprengörande lera, eller har mer känslig hy kan man välja en vit eller rosa lera. Min kommer från Naturkosmetikkompaniet.
2 droppar Tea Tree oil - Läker och rengör hyn. Även den från Naturkosmetikkompaniet.
 
Jag mixar vindruvorna med en stavmixer och sedan vispar jag ner de andra ingredienserna till en jämn smet. Är den för lös tar jag i mer lera.
Vispad ser den ut så här:
 
 
I kylen håller masken i ca en vecka, så jag rekomenderar att frysa in den i småportioner som man enkelt kan plocka fram vid behov. Ett tips är att frysa ner dem i iskubsblock,
 
Andvänd den på rengjord hy, låt den verka och skölj sedan av med ljummet vatten.
 
Happy spatime!
 
0 kommentarer publicerat i Hopkok, Hudvård;
Taggar: djuprengörande ansiktsmask, glycerol, honung, oren hy, tea tree oil, vindruvor, vitlök