Ansiktsvatten med nyponrosor

 
 
 
 
Nu när det har varit långhelg har jag passat på att göra mitt eget ansiktsvatten. Jag valde att använda nyponrosor för de blommar för fullt just nu. De har en underbart härlig färg och doftar jättegott!
 
Jag tog så mycket blomblad jag fick plats med i en tesil och hällde kokande vatten över.
 
 
 
 
 
Sedan lät jag det svalna, silade det och hällde över vätskan i en söt kanna. Jag förvarade rosvattnet i kylskåpet och baddade på med en bomullstuss efter min rengöring.
 
 
 
 
Resultatet då?

Rosor skall verka uppfriskande och milt sammandragande. Jag tycker nog att ansiktsvattnet kändes uppiggande. och den svaga rosdoften är mycket trevlig. Jag kommer att göra om det, men då kommer jag att göra proceduren i två omgångar med samma rosvatten och med mer blomblad. Jag tycker att det blev lite för svagt nu. Jag tror också att man skulle tjäna på att frysa ner rosvattnet i iskuber, eftersom det inte håller mer än några dagar i kylskåpet.