Mineralsmink - ögonskugga

Jag älskar ögonskuggor!!
I samlingen finns ca 250 lösa skuggor, otaliga fasta och flertalet paletter. De flesta av de ögonskuggor eller annan makeup jag använder är av typen mineralsmink. Det skall inte förväxlas med kosmetika som innehåller mineraloljor. Nej, mineralsmink innehåller endast rena mineraler och man slipper konserveringsmedel, parfymer och andra tillsatser. Det fina med mineralsminket är att det inte kan växa några bakterier i burkarna, täpper inte till huden och det finns hur många härliga färger som helst att välja bland. Det finns även mineraler som verkar vårdande på huden och kan hjälpa till i kampen mot acne. Jag köper mina skuggor och fondations från USA, där priserna ligger långt under vad man får betala för samma kvalitet hemma. 
 
 
 
När jag började beställa mineralsmink var det inte så vanligt, men nu har ju de stora makeupkedjorna hakat på trenden och nästan alla märken har sina varianter. Detta har gjort att man får titta noga på innehållsföreteckningen, eftersom det smink som marknadförs som mineralsmink inte behöver vara rent.
Mina utgångspunkter är att bara handla från företag som jag vet håller sig till enbart mineraler och jag väljer aktivt bort de produkter som innehåller bismuth eller talk. En kort innehållsföreteckning är ledordet. Finns det ingen innehållsförteckning köper jag inte! En del människor är misstänksamma till mineralsmink och har dåliga erfarenheter av klåda och tilltäppta porer. Er ber jag att läsa nedan och sedan våga prova igen, fast med bättre alternativ.
 
Varför skall man undvika bismuth och talk?
 
  • Bismuth Oxychlride, bismuth eller vismut
Bismuth används i mineralsmink för att det är billigt, men tungt. Det fyller ut burken och kräver mindre av dyrare mineraler som inte har samma vikt. Kunden luras att tro att man får mer produkt för pengarna. Bismuth ger en fin lyster och skimmer på huden. Det får även mineralpudret att fästa bättre, men det behöver gnuggas in ordentligt och sliter därmed på huden. Den värsta nackdelen är dock att bismuth kan ge klåda om huden blir varm och om man svettas. Det kan också orsaka irritation. Har man problem med acne vill man verkligen inte ha fler utslag. Bismuth är klassat som ofarligt att använda och de besvär som kan uppstå slutar när man upphör att använda produkten. Jag kan inte låta bli att reta ihjäl mig på att det ledande (och ytterst dyra) mineralsminksmärket i Sverige innehåller bismuth fast det marknadsförs som vårdande och nyttigt för huden.
 
  • Talk
Talk används i smink för att det fäster bra och förstärker skimmer. Det kan även ge mjukhet och lugna irriterad hud. Talk kan ge upphov till lungcancer vid inandning om det innehåller föroreningar av asbets. Nu är väl förhoppningsvis talket i kosmetika renat, men talk täpper till porerna och kan inflammera sår. Jag som har acnebenägen hy vill inte ha något som täpper till porerna och som kan orsaka fler finnar.
 
Som en slutkläm bjuder jag på en del av min sminksamling:
 
 
 
2 kommentarer publicerat i Smink
Taggar: bismuth, mineralsmink, mineralögonskugga, talk, vismuth, ögonskugga
#1 - - My:

Jisses 250 stycken olika burkar?
Men förstår dig har man en gång börjat med mineralögonskugga då är man fast. Håller med dig angående talk och bismuth, finns inget som är så irriterande som när affärer skyltar om mineralsmink. Sen när man läser innehållet så är de utblandade med talk osv. Det är ju inte mineralsmink alls grrrr. Hälsningar My

Svar: Usch ja! Jag är en liten hamster. Nu blir det mest att jag köper leror och oljor för pengarna. Det bästa med mineralskuggor är att det finns så många vackra färger att välja på och att de inte blir för gamla. :) Hälsningar Lena
Short and Sassy

#2 - - Pia:

Nu har jag hittat hit! Vilken fin blogg du har!
Jag använder Tikei mineralsmink, ett litet företag i Helsingborg, tror jag, är tillverkare. De ska vara "rena", med jag är inte så kunnig på ingredienser där. Huden verkar iallafall må väldigt mycket bättre än med Bare minerals som jag hade innan. Jättebra service med små prover man kan få ganska billigt.
Ha det gott!