Rescension: Urtekrams gröna Aleo Vera serie

 
Urtekram utnämner sig själva som ett ekologiskt original och kanske är inte det helt fel, eftersom de är Skandinaviens äldsta och största ekoföretag. Koncernen har som mål att lansera mellan 80 och 100 produkter varje år, så vi bloggare kommer knappast att sakna saker att blogga om...
 
Jag har testat Aleo Vera serien sedan januari och tänkte nu berätta lite vad jag tyckte om den. Både som helhet och att för att sedan gå in på enskilda produkter. Jag införskaffade mig serien på min närmaste mataffär för det var enkelt och billigt. Jag tror att produkterna kostade kring 50 kr stycket och under.
 
Jag har aldrig provat något från Urtekram innan, men jag såg att de var märkta ECOCERT och tänkte att jag kunde prova. Är alla ämnen naturliga, dvs kommer direkt från naturen utan att behandlas på något vis? Nej, så är inte fallet. Men mer ekologiskt än så här hittade jag inte på mitt lilla Hemköp. Det är i alla fall inte testat på djur och företagets intensioner verkar vara goda. Alla förpackningar är vita och gröna med en saftig aloe vera kvist på framsidan. Här utstrålas ingen lyx direkt och det är ju lite synd, för jag tycker att ekologiskt är lyxigt. Sen kan man ju fundera på vad mer flashiga förpackningar kostar i förhållande till innehåll...nåväl.
 
Som en liten rolig notis kan jag berätta att sedan jag bytte till den här serien har mina fötter blivit bebismjuka. Om det beror på tandkrämen eller rollonen vete sjutton... Skämt å sido. Någon av duschprodukterna gör att jag varken behöver smörja in eller fila fötterna. Vilken av dem som är den räddande ängeln är svårt att säga. Är det någon som har bytt till mer naturliga produkter och märkt det samma?
 
Så till utvärderingen.
Först ut är:
 
Shampo och balsam
 
 
Både schampot och balsamet har en mild doft av citron. Jag tycker att den är ruskigt tam, men trots det så sitter doften i hela dagen. Schampot är väldigt rinnigt, så man får se upp när man doserar så man inte får för mycket. Det skummar, så den som gillar skum blir nog nöjd. Jag får tvätta håret två gånger för att det ska bli rent och känslan i håret är lite sträv. Det är bara att erkänna: Det här är ett tråkigt, men okej schampo. Det är framtaget för att ge vård åt skadat hår. Jag kan inte säga om det stämmer, eftersom det varken gör till eller ifrån i mitt hår. Jag kommer inte köpa det igen.
 
Balsamet var jag i början väldigt skeptisk till. Det är löst och rinnigt och har samma konsistens som en bodylotion. Det känns som om man får ta väldigt mycket för att täcka längderna. Jag brukar krama ur håret så mycket jag kan och sedan applicera. När jag hade schampo med sulfater var detta balsam ett skämt, men nu när jag har använt schampot som hör till eller den senaste månaden - ayurvedaschampot, kan jag inte annat än säga att håret känns återfuktat. Jag gillar verkligen det här, fast jag inte trodde det från början. Vill man ha fukt och har lite tålamod, så får man mjukt och återfuktat hår för 40 kronor. Jag är inne på min andra flaska.
 
Handtvålen
 
 
Handtvålen har samma diskreta doft. Jag trycker "två pump" varje gång för den här skummar inte alls. Egentligen är den utmärkt. Man blir inte uttorkad om händerna, den är billig och den är väl rätt dryg om man inte gör som jag och dubbelpumpar. MEN den känns så tråkig. Jag har två spännade handtvålar från iHerb att testa och den här tar aldrig slut. Vid närmare eftertanke borde den här få toppbetyg ju... Jag gillar den här och kommer definitivt ha den i badrummet, men kanske inte på gästtoaletten.
 
Rollonen
 
 
För min del har den här rollonen en stor varningstriangel. Lukten är hemsk redan i den lilla söta glasflaskan. Jag fattar inte vad de har gjort. Den marknadsförs med texten: "Njut doften av solmogna apelsiner medan naturligt mineralsalt säger farväl till bakterier och lukt. Ett extra plus är att du samtidigt vårdar huden med aloe vera och glycerin". Har jag fått ett måndags exemplar? Min deo luktar bara hemskt, apelsinen är där och sedan en läskig bilukt av jag vet inte vad. Läskigt är det i alla fall. I kontakt med värme och hud blir det ännu värre på mig. Jag kan inte ha vissa citrusdofter, för de luktar kattkiss och den här rollonen är en sådan. Att jag luktar både katt och svett efter bara någon timme är ingen hit, Urtekram! Kommer aldrig att köpa igen. Det enda positiva jag kan komma på är att den inte ger märken på kläderna.
 

Tandkrämen
 
 
Nu är jag i neggoträsket känner jag... Första gången jag provade tandkrämen fick jag en chock. Det var som att bita i apelsinskal. Tandkrämern har en söt, men bitter smak av citrus. Den innehåller mandarinolja, så det är ju förklaringen på det. Det skummar ingenting och är man van att se ut som en  räv med rabies känns det nog konstigt. Jag gillar inte smaken, men det känns rent efteråt. Inte en chans att jag kommer köpa den här igen.  Jag gillar Urtekrams mintversion mycket bättre.
 
Så vill jag avsluta med:
 
Duschkrämen
 
 
Aloe Vera duschkräm är lika spännande som att duscha med Lactacyd. Dock är den här mindre uttorkande. Mesig lukt, men jag blir inte i närheten av torr och stramig. I förhållande till andra duschtvålar är den här klockren i sitt återfuktande. Jag får ju nämna här att jag är inte ett dugg allergisk mot dofter och vill att produkter ska dofta gott utan att jag blir uttorkad. Det känns ungefär som med handtvålen. Inget lödder, ingen lyx att tala om, men ingen uttorknig. Den rengör ypperligt, samtidigt som  den återfuktar. Det är antagligen den som håller mina torra fötter i skick. Vad ska jag säga? Min hud gillar den och jag tycker att den är trist? 
 
Sammanfattningsvis kan man väl säga att Aleo Vera serien är en bra budgetserie, som gör sitt jobb. Guldkornen är handtvålen, duschtvålen och balsamet. Serien har en ren vardagskänsla för mig och det är inte på något vis fel. Vardag är bra för att det ska kännas skillnad när det är helg.
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Recensioner
Taggar: Aleo Vera, Urtekram, ekologisk deo, ekologisk duschtvål, ekologisk tandkräm, ekologiskt balsam, ekologiskt schampo