Gurkmeja mot fläckar - vecka ett

Vecka ett med gurkmeja
 
 
 
För lite mer än en vecka sedan började jag med gurkmeja för att bleka några envisa fläckar som jag har på kinderna. Gurkmejan är mjukgörande i sig själv, så jag har använt den i maskform varje dag och ska hålla på i en månad för att se om det blir någon skillnad. Det tar ca en månad för hudcellerna att förnya sig och hjälper gurkmeja till med en eventuell blekning borde jag kunna så ett resultat då. Se inlägg för mer information här! Och här.
 
Jag har använt lite olika ingredienser efter tycke och smak, beroende på vad jag har haft hemma efter den enkla principen "en tesked av varje". Jag har använt gurkmeja tillsammans med:
 
Turkisk yoghurt -  Härlig konsistens! Fluffig fin mask som känns otroligt återfuktande, fast inte fet. Bra budget variant!
 
Jordgubbsyoghurt - Rinnigare än den turkiska. Helt ok, men inte lika skön att använda.
 
Honung - Kittlade något infernaliskt i porerna. Blev mjuk och fin, men det var rätt outhärdligt.
 
Rosa lera, turkisk yoghurt, en droppe tee tree olja, några droppar glycerol - En riktig lyxmask! Hyn känns underbar efteråt.
 
Jag har låtit masken torka in och sedan sköljt av med ljummet vatten.
MAN BLIR GUL! Ska man inte färga ner hela örngottet måste man tvätta av med ansiktstvätt. Sedan blir örngottet och handduken lite färgat i alla fall. Och handfatet... Men det går bort i tvätten.
 
Resultat
Jag ser ingen skillnad på mina röda fläckar. De flammar fortfarande muntert. MEN jag är slätare i hyn! Speciellt i området brevid näsan, på kinderna. Pannan är också slätare. Jag kanske inbillar mig, men det känns som om porerna har minskat Om det är gurkmejan eller yoghurten som gör det är ju svårt att säga, men en skillnad är det. Jag kommer att fortsätta maska på och återkommer med en uppdatering nästa vecka!
 
0 kommentarer publicerat i Hudvård
Taggar: Acne ärr, Gurkmeja, Tumeric, Turkisk yoghurt, honung, tea tree oil