Pormaskarnas nemisis!

ÄNTLIGEN är mattekursen avslutad!
I två veckor har jag suttit som fastklistrad vid datorn och jobbat. Nu är det inlämnat och redovisat och datorn kan användas för nöjen igen. Skönt skönt!
 
Jag har fått förfrågan om ett tips om hur man kan bli av med pormaskar. Tipset skall vara billigt, enkelt och självklart fungera. Själv använder jag min älskade Black soap och varvar med lermasker, men nu kommer ett ännu mer ekonomiskt och enkelt tips. Håll till godo Mallan! :)
 
 
 
 
1. Ta 2 msk havregryn och krossa dem i en skål. Jag mosar mina i en mortel. Det ska bli ett pulver. Häll sedan över 1/2 dl kokande vatten och låt röran stå och dra i 15 minuter. Ta gärna 1 tsk honung och 1 tsk olivolja i blandningen, så blir den krämigare och ännu mer mumsig för huden.
 
2. Gör ett ångbad för att öppna porerna. Hyn ska vara rengjord innan. Då kokar man vatten, tar man bort kastrullen från plattan och sätter sig bekvämt över grytan med en handuk över sig. (Tänk tält) Vill man lyxa till det kan man lägga i t.ex timjan i vattnet. Låt ångan verka i ca 10 minuter.
 
3. Smeta på masken. Låt verka i 20 minuter. Skölj av och klappa huden torrr.
Huden blir mjuk och klar av havregrynen. De drar ut orenheter och mjukgör.
Gör behandlingen en gång i veckan. Helt ofarlig och pormaskarna kommer att vilja flytta hemifrån.