Tandblekning på naturligt vis

Fiffigt vis att få bort missfärgningar på tänderna
 
Så här i grilltider är det ju högst aktuellt med kol. Visste ni att kol kan användas för att bleka tänderna??
 
Nu ska ni inte tro att detta inlägg är en uppmaning till er att rusa ut till grillen och plocka kolen där. NEJ! Det jag skriver om är aktivt kol, som man köper på apoteket.
 
Aktivt kol är mycket absorberande och används när någon har fått i sig något giftigt för att dra ut gifterna ur kroppen. Kolen absorberar det skadliga ämnet och passerar sedan genom kroppen utan att släppa det i från sig. Anledningen till att aktivt kol är så effektivt är att ytan på pulverkornen inte är jämna och i hålen fångas gifterna upp.
 
På bilden nedan ser ni porerna i förstoring.
 
 
 
Vad har då detta att göra med tandvård? Jo på samma sätt som kolet drar gifter ur kroppen när man äter det, drar det också till sig missfärgningar på tänderna. Kaffe, te och rödvin innehåller tanniner som ofta orsakar gulaktiga tänder. Det fina är att aktivt kol gillar tanniner och eftersom tanninerna gillar det aktiva kolet bättre än tänderna släpper de tandytan och sugs upp av kolet i stället. Däremot suger kolet inte till sig kalk, utan lämnar tänderna i det skick de var innan missfärgningen. Aktivt kol kommer inte att bleka tänderna, så vill man ha "onaturligt vita" tänder så får man nog se sig om efter en kemisk blekning hos tandläkaren i stället.
 
 
Här kommer en video som förklarar mer:
 
 
I videon tar man kolpulvret på tandborsten och borstar. Det känns alldeles för brutalt och skrapigt för de stackars tänderna. Jag tänker att om räcker det att bara hälla i kolet i ett akvarie och vattnet blir klart, så räcker det att ha pulvret i munnen utan att förstöra emaljen. Jag kombinerar i därför Oil pulling och det aktiva kolet för en snäll tandblekning.
 
Oil pulling är vanligt i Indien då man sköljer munnen med olja och sedan spottar ut. Detta ger naturligt vita tänder och främjar munhälsan. Eftersom oljan drar ut svampar, och skadliga bakterier i munnen och på tänderna sägs det även ha hälsoeffekter på övriga kroppen.
 
 
Det enda som behövs är kokosolja och aktivt kol. Min flaska kol från Apoteket kostade 100 kr. Kokosoljan är billig i inköp och dessutom ska den verka svampdödande, hindra karies och underlätta upptaget av kalcium i kroppen. Missfärgningar med kokosolja försvinner efter en tids dagliga sköljningar. Att skölja runt med olja känns jätteskönt och återfuktande. Tänderna känns jätterena. Nu tänkte jag kombinera kokosoljans rengörande egenskaper med kolets absorberande förmåga för att skynda på blekningsprocessen.
 
 
 
Häll över önskad mängd kol. Det dammar lite, så akta så ni inte andas in det. Rör med en sked.
 
 
Färdigblandat ser det ut som lakrits. Jag förvarar min burk i skafferiet.
 
Jag använder kokos-kolsköljen en gång om dagen. Jag tar en tesked och låter den smälta i munnen. Sen sköljer jag runt oljan så länge jag orkar. Jag försöker stå ut i alla fall 5-10 minuter. Man får lätt mjölksyra i käkmusklerna har jag märkt. Sen spottar jag ut sörjan i soptunnan, så jag inte råkar sätta igen några avloppsrör med oljan.
 
Resultatet då? Det får ni se när jag har hunnit prova längre än en vecka. Dock kan jag säga att jag redan märker en skillnad.
#1 - - Annika Eriksson:

Det där låter intressant, ska testa. Tack för bra tips och en spännande blogg!

Svar: Tack så mycket för berömmet! :)
Short and Sassy

#2 - - My:

Är detta första gången du bleker tänderna på det sättet eller har du använt den där förr? Själv brukar jag använda Stellawhite strips.. tycker resultatet på den håller ca 8 månader till ett år. Ifall du använt den där förr, hur länge tycker du att den håller resultatet?

Svar: Jag har inte provat med aktivt kol innan, men har som du testat kemisk blekning. Jag kom av mig lite under experimentet, men har planer på att sätta igång igen och noga dokumentera med före- och efterbilder. Jag märkte skillnad under de veckorna som jag höll på, men skall resultatet bestå måste man nog tyvärr underhålla med lite sköljningar lite då och då.
Short and Sassy

#3 - - Matilda:

Funkade det? :)

Svar: Det funkar! :)
Short and Sassy