Sante - Jojoba Care och Briliant Care recension

Jag har under en månad testat SANTEs schampo Jojoba Care och balsamet Brilliant Care. Jag hade inga skyhöga förväntningar direkt. Antingen brukar bugdetschampon rengöra för dåligt eller så blir mitt hår strävt och supertrassligt. Jag har långt fint hår som tovar sig superlätt och det är hemskt när man går ut ur duschen och finner att håret är som ett strävt fågelbo. Dessutom har jag sett SANTE som ett rätt mossigt ointressant märke av någon anledning. Nu fick såväl schampo och balsam finfina omdömen på Softskin, så jag tänkte att jag skulle trotsa fördomarna och prova. SANTÉ Naturkosmetik är märkt med den tyska kontrollinstansen BDIHs märke, testar inte på djur, använder ekologiska råvaror och innehåller inga syntetiska konserveringsämnen eller parfym.
Inga silikoner eller sulfater i sikte!
 
 
 
Jojoba Care - schampo
Jojoba Care är framtaget för att ge glans och elasticitet med Jojobaolja, Calendula extrakt och silkesproteiner. 
Konsistensen är lite geleaktigt rinnig och jag tänkte vid första användningen att här har vi en möjlig fågelbokandidat. Lukten är inte heller speciellt trevlig. Den doftar som jag tänker mig att malkulor borde lukta. Sedan vände misstänksamheten till förundran. Jag schamponerar alltid två gånger och med det här blir håret rent utan att det blir strävt. I stället får håret en mjuk och skön känsla redan utan balsam. Jag älskar känslan! Det här känns inte som ett budgetschampo. Det är inte ett medelbra schampo, utan tvärtom ett schampo som passar mina tunna hårstrån som handen i handsken. Jag är mycket glatt överraskad! Jag har gjort slut på hela tuben och tycker nog inte att det är så drygt, men eftersom jag gärna tvättar håret varje dag är det kanske väntat. Ingen klistrig belägging på håret och samma härliga känsla varje gång.Bäst resultat får jag om jag kombinerar med Brilliant Care balsamet.
 
Innehåll/CTFA/INCI: Aqua (Water), Coco Glucoside, Alcohol*, Glycerin, Disodium Cocoyl Glutamate, Glyceryl Oleate, Sodium PCA, Xanthan Gum, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Calendula Officinalis Flower Extract*, Citrus Aurantium Dulcis (orange) Extract, passiflora Edulis Flower Extract, Mangifera Indica (Mango) Fruit Extract, Arginine, Hydrolyzed Silk, Parfum (Essential oils), Maltodextrin, Citric Acid, Phytic Acid, Limonene, Linalool

 

Så till balsamet:

 
Brilliant Care - balsam
Brilliant Care är framtaget för torrt och skadat hår och innehåller bland annat jordnötsolja. Konsistensen är tjock och krämig. Lukten är nog det sämsta med den här. Det är en smörig lite unken lukt. Som tur är känns det ingen lukt i håret när man har sköljt ur produkten.Håret känns återfuktat, mjukt och nyklippt. Det här balsamet skulle kunna vara det bästa balsamet jag har provat i år.
 
Ingredienser/INCI: Aqua (Water), Alcohol, Cetearyl Alcohol, Stearamidopropyl Dimethylamine, Arachis Hypogaea (Peanut) Oil, Betula Alba Leaf Extract, Arctium Lappa Root Extract, Panthenol, Sodium Cetearyl Sulfate, Sodium Lauroyl Sarcosinate, Glycerin, Sodium Lactate, Lactic Acid, Parfum (Essential Oils)
 
Tillsammans med schampot får jag ett otroligt mjukt och lättborstat hår. Det blir fluffigt på det där sättet som jag vill att det ska vara och glansigt som bara den. Mitt hår tyngs lätt ner, men det upplever jag inte med den här kombinationen. Frisset då? Jag tycker att håret ligger snällt samlat i sina lockar som de ska. Kommer lätt att köpa igen!
 

 

 

 

 

#1 - - sandra:

Hej

jättebra blogg! Jag använder ren jojobaolja i ansiktet nästan dagligen, har gett mig så bra resultat!
Här kan man läsa mer http://ekoolja.se/jojobaolja/

Svar: Hej! Jag har använt jojoba i ansiktet i två år nu och den balanserar verkligen fet hy.Kan bara stämma in i lovtalet! :)
Short and Sassy