En liten genusanalys så här vid kvällssnåret...kring parfymreklam

    

 
Jag har funderat lite över hur fånigt män och kvinnor framställs i parfymreklamen. Det är sorgligt schablonartat och när man börjar analysera och jämföra bilderna vi matas med, så kan man lätt upptäcka vissa mönster:

Män i parfymreklamen

•Är aktiva, adrenalinstinna, målmedvetna, framgångsrika, har kontroll och har upplevt äventyret. Den som vågar bryta mot konventionerna blandar detta med ett visst mått av känslighet.
•Har oftast kläder på sig. I alla fall byxor. Eller tuff rekvesita (som isbjörnen ovan).
•Får ofta göra roliga saker som att rida, köra bil och vinna pokaler. Är ofta utomhus.
•Fotograferas oftast stående eller sittande.
•Är unga och ser vältränade ut.
•Lever i en värld som domineras av blått, vitt och svart.
 

Kvinnor i parfymreklamen

•Är lekfulla, sprudlande, sensuella och orädda, men behöver hjälp på traven för att våga leva ut sina innersta fantasier.
•Går oftast i underkläder, eller klänning med djup urringning och slits.
•Verkar vänta på drömprinsen. Är ofta inomhus.
•Kan inte stå utan stöd. Oftast liggande i sängen.
•Är smala, unga och har långt hår.
•Lever i en värld som är rosa, lila och pastellfärgad.
 
Se här bara! Bilderna talar för sig själva, men tillverkarna kan ju inte låta bli att ge en upplysande och slagkraftig beskrivning till sina produkter. Vilken målgrupp man vänder sig till är ju viktigt i reklamvärlden. Det är så löjligt stereotypt att det blir fnissigt!
 
 
"En skarp, elegant doft för mannen som är vågad, innovativ och skarp - en doft för mannen som älskar när adrenalinet pumpar, som är elegant och vågar ta plats!"
Och våra blickar går till bul..förlåt...bucklan. 
 

 
"Pink Bouquet är en doft för kvinnan som karakteriseras av lekfullhet och som får världen att skimra."
 Och här ligger lilla jag och smeker min parfymflaska. Helt oskyldigt naturligtvis.
 
 
"Flaskan är skapad i formen av en guldtacka, vilket representerar makt, rikedom och lyx."
 
 

•"För den orädda, sprudlande och sensuella kvinnan."
Varför har de inte bara döpt den rakt av till golddigger???
 
 
 
•"För en man som vet vad han vill och alltid har kontroll."
Låter jobbigt.
 
 
•"En frestande, förförande doft som ger dig friheten att uppleva dina allra mest intima drömmar och begär."
Låter ännu jobbigare. Tänk om man har glömt flaskan hemma inför den romantiska weekenden med drömprinsen...
 
 
•"Jean Paul Gaultier befriar män från det alldagliga och konventionella med en klassisk doft, både kraftfull och sensuell. En fräsch, sexig parfym som kombinerar manlighet med känslighet."
 
•"En droppe av frestelse i en sensuell, utmanande doft av kontraster, som ger dig kraft att förföra och erövra."
Sjömannan på väg hem från äventyret och så flickvännen som har stått och väntat varje kväll ute på balkongen (i sina underkläder dessutom) i fall att han ska dyka upp. Tror inte ens att jag vill kommentera denna.
 
Och så kvällens vinnare!!! Grattis!!!
 
 
•"För den erfarne äventyrlige mannen."
Jaaa, vad ska man säga? Luktar det inte lite häst här? Skrattfest? Japp!
 
 
 
"Escada Joyful EdP har ett skimmer av morgondagg, en frisk och varm doft som passar den lekfulla, feminina kvinnan!"
 Oj, vad jag fick leta efter en kvinnlig hästägare...
 
Ska det verkligen vara så här? Skratta eller gråta?
 
En kommentar publicerat i Allmänt
Taggar: ESCADA, Jean Paul Gaultier, Moschino, Old Spice, euphoria, genusanalys, paco rabanne, parfymreklam
#1 - - Anonym:

Hahahaha.. ord Spice är ju vansinnigt kul!

Svar: Ja, visst är den? Fniss!
Short and Sassy