Säg adjöss till slitna toppar?

 
 
Jag har under två månaders tid provat Yucca & Plantain Anti-Breakage Strengthening Styling Milk från Shea Moisture. Under sommaren hade jag ett enormt problem med att topparna helt enkelt gick av vid borstning. I handfatet fanns det en massa oönskade småhår på ca fem centimeter och detta beror troligen på att jag, i mer aningslösa tider, har vart alldeles för generös med kemikalisk hårfärgning. Jag har i tidigare inlägg berättat om mitt hibiskus-schampo och hur välmående längderna har sett ut, men trots det har topparna varit ytterst känsliga. Jag är i en sådan där jobbig utväxtfas där håret ner till halsen är kännbart tjockare än mina långa "nästan till midjan" längder. Klipp skiten tänker väl den kloka? Men nej, i den kategorin faller inte envisa jag. Jag orkar inte börja om från axelllångt och så eländigt ser det inte ut. Håret är glansigt, men tunnare liksom. Jag kör den tålmodiga "låt det växa ut med naturlig hennafärgning och klipp eftersom" i stället. Eller med andra ord låta utväxten komma i kapp med resten av håret. Klokt eller inte?
 
Nåväl. För att komma runt problemet med de ständigt lossnade småhåren beställde jag hem stylingmilken från Curly Emporium, England. Hemsk frakt, men jag passade på att köpa upp mitt lager av Shea Moisture när jag ändå beställde. Produkten har fått högsta betyg av sina användare och innehåller yucca och kok-banan toppat med sheasmör, baobabolja  och något som ser ut som bladpersilja om man söker på det. Allt detta skall hjälpa skört hår att inte gå av och ge glans. Vidare skall produkten även motverka kluvna hårtoppar, friss och stärka håret.
 
Cilantro. Någon som vet vad det är?
 
Mjölken är inte rinnig, utan kommer ut ur pumpflaskan i en behändig kula. Det gäller att inte ta för mycket och en bönas storlek räcker till mitt långa hår. Produkten är därmed ruskigt dryg. Lukten är ok. Inte högsta betyg för sniffvänlighet, men är inte oangenäm på något vis.
 
Effekten då? Jo jädrar i! Jag hör inget "snäpp" längre när jag borstar håret. Kan inte säga om den motverkar kluvna hårtoppar, men spillet i handfatet har minskat. Håret ser inte frissigt ut och blir inte heller fett - om jag inte tar för mycket. Vad det gäller glansen är det också svårt att avgöra vad som är vad. Mitt hår är glansigt när det har fuktbalans och jag använder både balsam och schampo som både mjukgör och fuktar. Det jag kan säga är att mjölken jämnar ut, gör håret överlag starkare och bångstyriga hår lägger sig ner. Det viktigaste är att jag inte hör något snäpp!
 

Ingredients

Water, Butyrospermum Parkii (Shea) Butter*, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Behentrimonium Chloride, Hydrolyzed Rice Protein, Yucca Breviofolia Root Extract, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Stearyl Alcohol, Panthenol, Fragrance (Essential Oil Blend), Adansonia Digitata Seed Oil, Plantain (Musa Paradisiaca) Extract, Hydrolyzed Vegetable Protein PG Propyl Silanetriol, Coriandum Sativum (Coriander) Extract, Caprylhydroxamic Acid, Cetyl Alcohol, Behentrimonium Methosulfate, Glycerin (Vegetable), Aloe Barbadensis Leaf Juice, Caprylyl Glycol, Hydrolyzed Cellulose, Tocopherol.
0 kommentarer publicerat i Hårvård, Recensioner;
Taggar: Kluvna hårtoppar, Shea Moisture Yucca & Plantain Anti-Breaking Strengthening Styling Milk, frissigt hår