Salviavatten - efterlysning

Plötsligt en dag när jag stod framför spegeln (i det normalt avslöjande badrumsljuset) slog det mig plötsligt att jag såg så slät ut. Hyn var rosig och porerna minemala och jag var inte ett uns blank. Vad sjutton nu då? Lite rouge på kinderna och det var som om jag hade fixat min spegelbild i photoshop eller haft primer och massvis med fondation i nyllet. Den enda förändringen jag har gjort är att jag har använt salviavatten på kvällarna efter min ansiktstvätt.
 
Förra sommaren köpte jag en liten brun flaska med salviavatten på en gårdsbutik nära där jag bor. Jag och sambon skulle egentligen köpa ved, men ägaren var svår att få tag i och under tiden sambon försökte ringa gick jag in i gårdsbutiken. Ni vet hur det är. Minimal butik och en massa purjolökar och tillika en uttråkad tonårstjej som stod i kassan och inget hellre ville än att gå hem, eftersom det var nära stängningstid. I ren sympati plockade jag åt mig en flaska ansiktsvatten, eftersom jag hade för mig att salvia var sammandragande och bra mot fet hy. (Jag vet att jag låter onödigt raljerande, men det beror snarare på insikt om min egen dumhet än ett agg mot gårdsbutiker.) Sedan dess har flaskan fått stå i mitt örtskåp lite halft bortglömd. Nu i sommar tog mitt trollhasselansiktsvatten slut och eftersom jag gillar den svalkande känslan ansiktsvatten ger började jag på salviavattnet. Egentligen kan man ju diskutera nyttan av ansiktsvatten. Jag brukar gilla att det svalkar och kanske finns det något i det som hjälper de stackars porerena, rynkorna eller vad det nu är man hoppas på. MEN den här gången kan jag absolut härleda en förbättring. OCH nu är flaskan slut. VAD GÖR JAG?
 
Flaskan kommer från Österlenkryddor, men det verkar inte som om de har den kvar i sortimentet. Skall man köra på salviahydrolat från någon annan leverantör och hoppas på samma effekt? Ska jag koka te av min tappra och oanvända salvia som finns i kryddkrukan? I kväll använder jag sista tussen bomull med ovannämda gulddroppar. Suck!
 
 
    
 
En kommentar publicerat i Hudvård
Taggar: Fet hy, Salvia, ansiktsvatten, Österlenkryddor
#1 - - Estelle:

Så vitt jag vet har Crearome (som ju säljs lite här och var på hälsokostar) ett Salviahydrolat eller så kan du ju göra te på torkad salvia och använda.
Jag har testat salvia som ansiktsvatten, men för mig var det för uttorkande bara, testade nog den från crearome om jag inte minns fel (fast för mig är alla hydrolater uttorkande och konstiga, även rosenvatten som så många verkar gilla)

Svar: Crearome finns ju! Vad bra att du tänkte på det. Det borde ju fungera. Vi har en finfin Crearomebutik här i Skåne med ett rejält sortiment. Är inte så mycket på det hållet, och hade nästan glömt bort den. Lite pinsamt när jag bor hyffsat nära. Ska passa på att handla en flaska och prova, när det är dags att fylla på i förråden. Brukar handla mina leror och oljor där. Tack! :)
Short and Sassy