Infusion av ringblomma och rosmarin för minskande porer

Idag har jag roat mig med att göra en infusion av torkad ekologiskt ringblomma och färsk rosmarin. Infusion låter lite fancy pancy, men det är lika enkelt som att brygga te. Man tar de örter man vill och häller kokande vatten över. Sedan får det dra några timmar, och sedan silar man bort blomdelarna. Vätskan kan sedan användas som ansiktsvatten, hårskölj eller som vätska i en ansiktsmask.
 
Torkad ringblomma brukar mest användas tillsammans med olja för att få ut den verksamma beståndsdelen xantofyll. Den löser sig inte i vatten. Det jag får ut av blommorna på det här sättet är mest  sapotiner, garvämnen och salicylsyra. Den kombinationen är desinfekterande och jag tänker mig att den passar min hy med tendener till pormaskar. Skall man få ringblommans läkande och mjukgörande egenskaper gör man bäst i att lägga den i olja och glömma bort den några veckor. Rosmarin är sammandragande, ökar blodcirkulationen och kan ge nytt liv till fet hy. Den ger även glans till mitt mörka hår om jag sköljer med den. Denna kombination av örter borde verka som en liten vårstädning på min hy. Jag har inte provat dessa örter tillsammans, så det känns lite spännande.
 
 
 
 
Här ligger örterna och drar. Sambons dotter undrade lite misstänksamt vad det var för en konstig sås jag höll på med. Skatorna kraxade plötsligt högt i träden. Trädgrenarna krafsade ödsligt mot fönsterrutorna. Sambon skämtade om häxbrygder. En dörr knarrade och ett hest skratt hördes. Lite grand så här:
 
 
Det är jag och grodan liksom. Fattas bara katten! .... Och här ligger Bubben och myser. (Ni får förlåta dessa plötsliga misslyckade bilder på Bubben. Min söta  brorsdotter tränar läsning på min blogg, och hon och kattskrället är bästa kompisar.)
 
 
 
 
 Här ser ni resultatet. Mörk djup färg. I kväll blir det ansiktsvatten och i morgon kommer denna vätska att förgylla dagen i en ansiktsmask. Nu ska hyn vårstädas!
 
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Hopkok, Hudvård;
Taggar: Fet hy, Infusion, Rosmarin, Stora porer, ansiktsvatten, torkade ringblommor
#1 - - Malin/BilboBlueEyes:

Bra skrivet! :-)

Svar: Tack! :)
Short and Sassy