Minimalist - Jovisst!

Idag hade jag tänkt att jag skulle skriva ett inlägg om hur minimalistiskt det kan bli när man går över till naturliga produkter.Sedan tänkte jag att jag kunde börja med att torka ur badrumsskåpet. Ni vet farmors lag? Börja med det tråkiga och ta det roliga efteråt. Nu blir det inte något sådant inlägg! Det visade sig att badrumsskåpet inte alls uppvisade några minimalistiska tendenser. Det är proppfullt! Ut med allt på golvet och sätta igång att sortera/rensa ut med andra ord.
 
Jo, min ansiktsvård får nog räknas som minimal. Den har utökats med en ögonkräm, annars har den bestått av i huvudsak två/tre produkter i två år nu.
 
 
 
Med hårvården är det en annan sak... Och skulle jag ta med allt som man kan använda till kroppen, så blir samlingen dubbelt så stor. Minimalism? Nja, knappast. Nu fick jag i alla fall chans att rensa ut gammalt skröfs, som jag inte längre använder. Lite mindre trängsel i badrumsskåpet. På bilden är det fortfarande ogallrat.
 
 
 Köpstopp april ut? Känner någon igen det här? Jag känner mig som en liten hamster!
 
 
 
#1 - - josephine Asplund:

Hoppas du får en fin och mysig kväll. Lycka till med din fina blogg, kram <3

Svar: Tack det samma! :)
Short and Sassy

#2 - - Estelle:

Du verkar ha ett rymligt badrumsskåp i alla fall! ;)
Jag tycker själv att jag är rätt minimalistisk när det kommer till hudvård/hygien och inte har jag mycket i mitt badrumsskåp....Men, sen finns det grejer i kylskåpet, städskrubben, en hörna i skåp för tallrikar och liknande + ett en hörna i ett kyligare skåp....
Så skulle jag dra fram allt blir det ju en del.
Men (igen) det jag faktiskt använder är minimalistiskt, resten är sådant jag inte tål/små prover och några grejer som väntar på användning.
Det är ju viktigt att inte slänga produkter åtminstone, utan komma på användningsområden, ge bort eller ev sälja om man kan....

Men borde nog dra fram allt mitt för att få ordning/rensa lite....

Svar: Ja vänta bara tills du drar fram allt ur gömmorna! ;) Jag är inte heller benägen att slänga. Bara sådant som är uppenbarligen för gammalt. Det är väl ett bra förslag att klura ut andra användningsområden! Sådant jag inte använder tenderar att hamna längst in. Nu fick jag det samlat, så jag har en bättre översikt.
Short and Sassy

#3 - - Malin/BilboBlueEyes:

Har också kört med bara oljor ett tag när jag gick över till mera naturliga produkter, men det var ju många år sedan nu. ;-)
Köpstopp kan ju vara på pass ibland. Jag gjorde ett helt år där jag bra fick köpa totalt 14 nya produkter. Men jag fick ersätta gamla med samma sak. Exempel: Hade jag en mascara från Lavera så fick jag köpa en helt nya när den blev för gammal om det var exakt samma och då räknades det inte som en ny produkt. Men jag fick inte köpa något nytt som jag inte redan hade hemma och som jag inte hade ytterligare en av. Om jag hade två mascaror så fick jag bara ersätta en av dem utan att det räknads som en ny produkt. Hur gick det? Det gick i 10 månader sen fungerade det inte. Jag tror det blev för lång planering. Bättre och tänka månad för månad på något vis. Jag började få mycket torrare hår och var lie desperat efter en leave-in och då stack kvoten för shoppingstoppet iväg.

Svar: Att det fungerade i tio månader är väl en bedrift att vara nöjd med! Då fick du tex inte byta ut ditt tomma schampo mot ett helt nytt, utan måste hålla dig till samma märke? För att hålla dig inom kvoten tänker jag? Har jag fattat rätt?
Short and Sassy

#4 - - Malin/BilboBlueEyes:

Ja, precis så! :-)

Svar: Då gäller det att ha rätt grejer hemma! :)
Short and Sassy

#5 - - Malin/BilboBlueEyes:

Haha, precis! :-)

#6 - - Estelle:

Ja, jag bävar för att dra fram grejerna...jo längst in hamnar ju grejer som inte används, brukar vara det samma med matvaror i kylskåpet som i värsta fall hittas mögligt i ett hörn :(

Ja, till exempel kan man ju oftast använda en ansiktskräm som inte tåldes eller av annan anledning inte funkade i ansiktet till handkräm.
Testa ansiktsoljan som inte funkade i ansiktet i håret.
Schampo kan användas som handtvål och är det för starkt för det kan det bli till rengöring av kammar och borstar :)

#7 - - mamma ingrid:

Hej min kära dotter. Denna insnöade, kalla dag passar jag på att gå igenom skåpen.... Ett av dem är badrumsskåpen. Kände mig träffad av din hamsterbild. Jag gillar för övrigt din blogg, du har många fina bilder. Lite kul med användningen av kaffesump. Min farmor och mina fastrar använde sumpen från kokkaffe (det är som sandkorn) och något fett (tror det var ister) , smorde in sig och hoppade sedan ner i det kalla havet och skrubbade sig. Detta var i början på 1900-talet så det fanns inget rinnande vatten inomhus. De blev kända för att ha en ren o vacker hy långt upp i åldrarna. Ska nog testa lite sump jag med.... jag börjar ju komma upp i åldern. Nej nu ska jag återgå till rensning av skåp. Kylskåp tex är ett tråkigt ställe.... Ha det bra och kör försiktigt på vintervägarna. kram