Recension Odylique by Essential Care - Gentle Herb Schampoo

Odylique Gentle Herb Schampo av Essiental Care är som vår på flaska. Seg start i början av mars och sedan är den slut. :) Nu när jag äntligen har börjat märka schampots förtjänster, så är den praktiska pumpflaskan nästan tom. Jag skulle behöva ha en förpackning till för att göra den rättvisa. Ni förstår att den här produkten är inte helt lätt att skriva omdöme om.
 
 
Om jag ska börja med innehållet, så har det här schampot en utmärkt ambassadör för ekologiska schampon. Ingredienslistan är nog den kortaste jag har läst. Odylique var ett av de första schampona någonsin som klarade kraven för certifiering av Soil Association. Produkten är 100% naturlig och 70% ekologisk. Schampot lovar att vårda och normalisera alla typer av hår. Efter några veckor ska det naturliga fettet i hårbotten göra så att inget extra balsam behövs.
 
Flaskan är stilren och försedd med en praktisk pump.
 
Jag har förstått att personer med exem och allmänt torr hårbotten älskar den här. Jag köpte den för att jag hoppades att den skulle balansera min ytterst feta hårbotten. Mitt hår behöver tvättas varje dag för att hålla sig snyggt. Det gör att längderna ser torra ut. Jag har inte kommit ur denna onda cirkel ännu, trots att jag har gått över till naturliga alternativ. Det hjälper inte att vänta ut det och skjuta upp tvättarna. Jag står inte ut med att håret ser smutsigt ut, eller att det kliar. Med ett milt schampo tänker jag att jag kan tvätta på som vanligt och dryga ut tvättarna eftersom. Schampot är fritt från sulfater, petroliumbaserade ingredienser, parabener, syntetiska doftämnen, soja, vete, palmolja och animaliska ingredienser.
 
Doften är typiskt oparfymerad. Om ni tänker er konsistensen och lukten på Lactacyd, så är vi rätt nära. Det behövs tre pump för att täcka mitt hår och jag behöver tvätta två gånger. Jag upplever schampot som mycket odrygt. Hållbarheten är kort. Bara tre månader från öppnande. Det är priset man får betala för att slippa onaturliga konserveringsämnen. Schampot ger ytterst lite skum och man får tvätta håret i sektioner.
 
Håret blir rent trots den tunna konsistensen. Jag har en fet hårbotten, men jag har läst att andra med en torrare hårbotten känner en återfuktande känsla. Schampot ska noga gnuggas in och sedan sitta kvar några minuter. I början upplevede jag att håret blev torrt om jag lät produkten sitta i. Då blev det bäst resultat om jag sköljde direkt. Nu känns det inte så. Jag behöver fortfarande balsam i topparna. Schampot är inte tillräckligt utredande, men det känns absolut milt.Det känns som att effekten växer varje gång man använder det. Jag kommer att köpa detta igen, för det känns som mitt hår inte riktigt är klar med det. Det här är inget schampo för fantastisk volym eller omedelbar kosmetisk effekt. Det är kort och gott ett snällt schampo, som känns bättre och bättre för varje gång jag använder det.
 

INCI:

Aqua, Coco glucoside, Cocos nucifera oil*, Sodium lauroyl lactylate, Aloe barbadensis leaf juice powder*, Chamomila recutita flower extract*, Equisetum arvense leaf extract*, Rosmarinus officinalis extract*, Urtica dioica extract*, Glyerine (organic origin), Lecithin*, Alcohol*, Levulinic acid, P-anisic acid, Sodium levulinate, Xanthan gum.

* Ekologiskt odlat

 
 
 
 
#1 - - Sarah:

Kul o få veta va du tyckte om den :)

Svar: Tack och välkommen hit! :)
Short and Sassy

#2 - - Mr.P:

Om du tex har kvar silikoner i håret kommer håret att kännas smutsigt efter en halv dag. silikonet drar åt sig smuts och fett. När man väl får bort silikonet så blir även milda schampon för starka. Man kan prova att ta lite olja i handflatan och sen applicera schampot om det då blir gnisslande rent med en gång ja då är schampot för starkt.