Veckans öl för håret- Falcon mörk lager

 
Jag tänker i en nostalgisk experimentlusta, undersöka om öl verkligen kan vara något för håret. Målet är att hitta det ultimata ölet för sköljning, och undersöka om den gamla huskuren kan leva upp till förväntningarna på glansigt hår.
 
Den här veckan har jag testat Falcons mörka lager. Jag har gjort på lite olika vis, för att prova mig fram. Så helt vetenskapligt är det väl inte...
 
Tillfälle 1
Jag hade lagt ölen på avslagning (heter det så?) över natten ute på köksbänken. Innehållet hällde jag över i en sportflaska för att göra det lättare att dosera. Efter hårtvätten hällde jag hela innehållet över håret och såg till att hårbottnen fick lite också. Jag märkte direkt att topparna lockade ihop sig. Jag har en microfiber-turban när jag torkar håret. När jag släppte upp turbanen var hela håret jättelockigt och lite stelt. Det kändes som om jag hade lagt mousse i det och kramat upp. Håret har ingen direkt öldoft när det har torkat. Kanske kan man ana en aning brödaktig doft. Min lillebror skämtade om att jag skulle lukta Roskildefestival när han hörde att jag skulle skölja med öl, men så är det lyckligtvis inte. Håret får volym! Så här mycket volym får man inte med volymschampo inte. Dock inte så glansigt! Tror jag tog för mycket öl.
 
Tillfälle 2
Även denna gång använde jag ljummen avslagen öl, men bara halva mängden jämfört med första tillfället. Det blir fortfarade jättelockigt, men lockarna försvinner när jag borstar håret. Det känns som om jag har användt en stylingprodukt och längderna känns tyngre än vanligt.
 
Tillfälle 3
Denna gång använde jag ett annat schampo och bara en ytterst liten mängd öl. Håret blev inte lika stelt i längderna, men heller inte lika lockigt.
 
Sammanfattning av testveckan:
 
Lukt
Denna öl är i stort sätt luktfri när den har torkat. Vid regn aktiveras dock öllukten, så det får man vara beredd på. Dock luktar min microfiberhandduk Roskildefestival i hela badrummet. Den går i tvätten!
 
Volym - Jag får mer volym på håret än jag brukar få med vanliga produkter,som lovar volym.
 
Glans - Kan inte säga att håret är glansigare än vanligt.
 
Lockar- Oh ja!
 
Reducera serbum- Det kan jag inte avgöra på så kort tid.
 
Balsameffekt- Knappast! Håret är inte strävt, men inte speciellt mjukt heller. Den här ölen är mer som en stylingprodukt.
0 kommentarer publicerat i Hårvård
Taggar: Naturlig hårvård, Skölja håret med öl, naturliga lockar