Recension av Eco Cosmetics - Schampo Repair med Myrten, Ginko och Jojoba

 
 
Eco Cosmetics får man väl säga är ett ekologiskt budgetmärke, som dock utmärker sig genom sina fina  ingredienser. Tuben innehåller 200 ml och kostar 72 kr på Softskin.
Jag visste ingenting om varken schampot eller märket innan jag provade, men det är sulfat- och silikonfritt och har en mängd gröna stämplar.
 
 
Enligt produktbeskrivningen ska det här schampot ge intensiv näring för både hår och hårbotten. Det är utformat för att ge stressat och skadat hår nytt liv. Det ska rengöra skonsamt, göra håret mjukt och balansera sebumproduktionen. Ingredienserna skall även motverka kluvna hårtoppar och reparera håret.  De aktiva ingredienserna är ginko som ska öka cirkulationen och cellföryngringen, jojoba som ska ge glans och myrten som ska stimulera hårbotten. Visst låter det bra?
 
Så vad tyckte jag då då? Tuben är praktisk och stilren. Innehållet är genomskinligt och rätt rinnigt i konsistensen. Doften är lite klinisk och har mer en dragning mot frisörschampo än hur ekologiska schampon brukar lukta. Jag tycker även att det skummar ovanligt mycket när man fördelar det i håret. Hade jag fått prova schampot i ett blindtest hade jag inte gissat på att det här var ett ekologiskt schampo alls faktiskt. Jag skulle tro att det här är ett bra övergångsschampo. Håret blir rent och lite gnissligt efter tvätt. Jag har inte upplevt att håret känns strävt eller blir för tungt. Trots detta är jag inte helt nöjd. Jag får känslan av att det gör för rent. Jag upplever inte heller att det skulle vara speciellt vårdande eller att håret känns bättre efter tvätt. Jag har heller inte märkt av att sebumproduktionen skall minska, min hårbotten fortsätter lika envist som vanligt att producera fett. 
Det är ett helt okej schampo, men inget som jag kommer att köpa igen. Jag har kommit på mig själv att byta till ett annat schampo lite då och då för att återfukta och det är inte ett bra tecken. Sambon har också provat, men han tycker att SANTE- schampot var så mycket bättre, så han håller på att göra slut på min andra tub. Jag håller med honom! 
 
Ingredienser:
Aqua, Lauryl Glucoside, Olea Europaea Leaf Extract*, Coco Glucoside, Sodium Cocoyl Glutamate & Disodium Cocoyl Glutamate, Glycerin, Myrtus Communis Extract*, Punica Granatum Extract*, Sodium Chloride, Alcohol, Ginkgo Biloba Extract, Sodium PCA, Parfum, Simmondsia Chinensis Oil*, Vitis Vinifera Seed Oil*, Sodium Lactate, Lactic Acid, Limonene, Citronellol

* ekologiskt odlat

100 % av ingredienserna är från naturliga råvaror
12.25 % av ingredienserna är från ekologiska odlingar
97.2 % av de växtbaserade ingredienserna är från ekologiska odlingar