Nyheter från Shea Moisture!

Att våren snart är här märks på alla nyheter som börjar annonseras här och där. Nu i vår lanseras flera nya serier från Shea Moisture. Och jag som inte har hunnit prova igenom de gamla. :) Först ut är en ny medlem i Shea Moistures professionella serie och den heter Zanzibar Marine. Här trängs oljor med berikande alger. Det är en serie för kemiskt skadat hår och innehåller återuppbyggande proteiner.
 
 
Jag undrar lite om detta med att plocka in alger inte är lite av en trend? Jag blir dock inte så intresserad av den här serien, eftersom den innehåller protein. Dock gick jag in på Shea Moistures hemsida för att läsa mer. 
DÅ hittade jag nästa nyhet och nu blev det genast mer spännande! Jag blir nästan lite exalterad och hoppas att webbutiker nära mig ska plocka hem den här serien fort som ögat! 
 
På hemsidan har de delat upp produktserien för hår med låg porositet och de hår som har hög porositet. Porositet är hur väl ens hår absorberar och kapslar in fukt.
 
Har håret låg porositet ligger fjällen hårt kring hårstråets kärna och släpper inte in fukt i hårstrået. Det gör att man lätt får en fet känsla i håret när man använder för tunga produkter. Det gör även håret proteinkänsligt. Eftersom fukten inte kommer in känns håret ofta torrt.
 
Här kan jag bara nicka instämmande! Proteiner gör mitt hår torrt och skört. Jag får jättelätt en hinna av produkter, som lägger sig utanpå och bara gör håret matt och tråkigt. Dock är mitt hår väldigt glansigt när det mår bra och det måste ju bero på att fjällen ligger ner. Nu har jag ju slutat med traditionell hårfärg, men jag kommer ihåg att jag alltid fick överskrida tidsgränsen för att färgen skulle ta. Färgen ville inte fästa i håret. 
 
För denna typ av hår kommer nu Baobab Tea Tree Oils. Serien är helt proteinfri, avlägsnar beläggingar och återfuktar. Riktigt högintressant! Den innehåller Baobab olja, Tea Tree, och spearmint. Bli pigg i morgonduschen av lite mint med andra ord.                                                                 
 
 Schampot är djuprengörande med oljor som kan lätt tränga in i hårstrået.
 
 Balsamet beskrivs som lätt och ska inte orsaka build-up. 
 
 
 
För hår med hög porositet är hårfjällen öppna och det innebär att hårstråna både tar in fukt och släpper i från sig det lika fort. Håret går lätt av och det upplevs frissigt och torrt. Det behövs proteiner för att bygga upp håret igen.
 
För denna typ av hår rekomenderas Mongongo Hemp Seed Oils. Produkterna lovar att kapsla in fukt med mongongo olja. Vem har hört talas om den? Hampfröolja ska återfukta och skydda och Baobab-protein skall förse håret med A-, C-, D-, E-, och F-vitamin.
 
Detta är ett schampo som behandlar kemiskt skadat hår och bygger upp det igen. Hårinpackningen skall göra håret mjukt och återfuktar med bland annat oljor och äppelcidervinäger.
Blir ni sugna? Jag blir!
 
 
 
 
 
4 kommentarer publicerat i Hårvård
Taggar: Shea Moisture Baobab Tea Tree Oils, Shea Moisture Mongongo Hemp Seed Oils, Shea Moisture Zanzibar Marine
#1 - - Estelle:

Låter spännande! :)
Vad härliga de turkosblå flaskorna var förresten.

Jag är förresten väldigt nyfiken på hur du upplever ditt hår med Hennafärgning (som du nämnt tidigare att du använder)
Hur tycker du att ditt hår är med Henna jämfört med utan?
Själv har jag bara slingat håret med Henna, kan därför inte säga så mycket om saken och minns inte så väl eftersom detta var ca 13 år sedan, men är sugen på det igen.
Hur som helst känner jag mig kluven till Henna eftersom det både finns skriverier om att det är stärkande och vårdande för håret som att det finns de som hävdar att det skadar håret....

Svar: Jag älskar henna! Mitt hår blir glansigt och ser välmående ut. Det som jag kan tänka mig kan slita på håret är om man väljer en grovmalen henna som är svår att skölja ur. De första gångerna jag färgade var inte heller så kul för håret blev fruktansvärt strävt och supertrassligt.Vi snackar lägga sig i knutar upp till öronen trassligt.Att reda ut det var inte kul. Strävhetseffekten varade till nästa schamponering och sedan blev håret blankt och fint igen. Nu beter sig inte håret så längre. Tror att det berodde på att håret var extra kemiskt behandlat i topparna. Nu får jag glans direkt och håret känns lite fylligare när det har torkat. Får man en sådan strävchock hjälper äppelcidervinäger eller det tunga artilleriet -silikon. Tror inte att henna skadar håret. Däremot skadar det håret att reda ut trassel. Tänk även på att henna sitter som berget! Det är så dags att ångra sig när man sitter där morotsröd. :)
Short and Sassy

#2 - - Malin/BilboBlueEyes:

Jag misstänker att jag har hög porisitet i håret, men mitt hår gillar inte alla typer av protein. Nedan lite roliga länkar att läsa om du tycker det är skoj. :-)

http://science-yhairblog.blogspot.se/search?q=hydrolyzed+proteins

http://science-yhairblog.blogspot.se/2013/09/more-about-protein.html

Svar: Jaaa! Klart jag är intresserad! Tack! Nu har jag mysig kvällsläsning. :)
Short and Sassy

#3 - - Estelle:

Ok, men det låter ju i alla fall bra att ditt hår ser glansigt och välmående ut.
Undrar just varför håret känns fylligare?!? Blir lite orolig över att det skulle bero på att hårstrået sväller och blir skörare, men du har kanske inte upplevt att håret lättare går av?

Nä, att det sitter som berget gör mig ingenting, men det är därför jag hellre slingar håret så att jag slipper en ful utväxt i hela hårbotten och "måste" fortsätta färga hela tiden för att det inte ska se fult ut.
Tyvärr får jag ju heller inte jätterött hår eftersom jag är brunett, min mamma färgade sitt ljusgrå hår med Henna vid något tillfälle och blev ju definitivt morotsfärgat i allafall! :)
Du är rätt ljus då antar jagh?

Svar: Henna lägger sig i lager runt hårstrået. Det gör att varje gång man färgar blir det mörkare och mörkare. Tror att det är det som gör att håret känns fylligare. Varje färgat hårstrå blir ju lite lite tjockare varje gång. Har man hittat en nyans man är nöjd med ska man dock låta bli att färga längderna och bara koncentrera sig på utväxten. Henna kan dra mot vinrött eller burgundy, och vill man behålla koppartonen får man nog akta sig för att dra på för mycket. Jag har mörkt hår,med en del grått i. Med henna får jag fina slingor, eftersom det grå håret inte blir lika mörkt. :) Jag får heller inte jätterött utan mer en kastanjefärg, men i solljus blir det väldigt rött. Inomhus ser det nog bara brunt ut. Har jag en henna med svagare pigment får jag färga två gånger för att utväxten ska se bra ut. Jag antar att du inte har "gråahår"- problemet. Jag har inte alls märkt att henna skulle göra mitt hår skört. Däremot kan det bli trassligt resultat när jag ska skölja ur om jag använder "fulhenna" (grovmalen henna, billigt inköpt från någon utländsk butik där man kan se kvistar i pulvret, typ) Jag har lärt mig och betalar för finmald. Nu trasslar det inte. En nackdel som jag har upptäckt är att henna rätar ut mina lockar. Nu ska sambon slå av strömmen. Han bygger på ovanvåningen. Så får skynda mig att svara...och hinner inte riktigt läsa igeom vad jag skrev ovan. Är jag otydlig så hojta. Henna gör inte håret återfuktat på mig. Det ger glans och håret känns fylligare. Underbara reflexer i solljus.
Short and Sassy

#4 - - Estelle:

Tack tack för svaret! :) Vad för Henna brukar du använda? Jag har en hemma från Mcurth, den är i allafall finmalen! :)

Svar: Jag köper Jamilia från hennabutiken. Det är den mest finmalda som jag har hittat. Färgen drar mot rödbrunt. Täcker gråa hår perfekt. Den henna som har gett mest wowfaktor i färg var en henna från Yemen, men det går ju inte att få tag i henna därifrån längre pga krig och elände. Mcurth har jag inte provat.
Short and Sassy