Recension av Rahua voluminous shampoo and conditioner

I en regnskog av vårblommor är det slutligen dags att recensera den mest hypade (och dyra) ekologiska produkten jag har provat. Rahuas produkter hyllas ofta som undergörande och helt fantastiska. Med sina snygga guldkorkar och den mytiskt omspunna ungurahua-olja har de tagit hela världen med storm. Känns det som i alla fall...
 
Jag har provat volymserien. Den lovade nytt liv till håret och att den inte skulle torka ut, som vanliga volymprodukter kan göra. Det var också ett lockbete att tänka sig att citrongräset i flaskan skulle normalisera min feta hårbotten och att jag skulle kunna uppleva en morgon då jag inte behöver tvätta håret. Jag hade även läst att produkterna fungerade bra i kalkrikt vatten och att jag därför skulle slippa förarglig build-up. Det är med dessa glasögon på som jag recenserar rahua.
 
Om vi börjar med att granska förpackningarna så är de stilrena och ger i alla fall mig en känsla av lyx. Dessa flaskor kan liva upp den mest tråkiga bakgrund. Om vi inte ska vara ytliga, så är det en praktisk fördel att rahua lovar en hundraprocentig återvinning. Sedan går vi in på innehållet.
 
 
Rahua voluminous shampoo doftar eucalyptus. Jag tycker att det luktar lite medicin. Doften stannar inte kvar i håret efter tvätt. Formulan är brunaktig och något tunnare än sirap. Det går inte åt mycket schampo och jag bedömer att den är väldigt dryg. Schampot har ett härligt mjukt skum och jag får ingen som helst strävhetskänsla. Det känns faktiskt lyxigt att schamponera in den här. Balsam behövs - så underverkande är det inte att man slipper det. Om man tittar på Rahuas egen sida så framhåller de ju sin olja som stjärnan i schampot. Oljan är tätt följt av citrongräs, grönt te, lavendel och eucalyptus. Ingredienserna ska vårda, skapa volym, ta bort överskottsfett, stimulera sinnet och förlänga tiden håret behöver tvättas. Mitt hår behöver tvättas precis lika ofta som innan, så ingen fullträff där. Att tvätta varje dag med det här schampot torkar ut mitt hår. Det här schampot ska nog behandlas som den lyxprodukt det är. Vill du få komplimanger när du står och kopierar tråkiga stenciler, så är det schampot för dagen. Jag har aldrig fått så mycket komplimanger för mitt hår, som när jag använder det här. Tillsammans med balsamet får jag glänsande hår där volymen faktiskt kommer fram. Det krävs dock att jag varvar med andra schampon för att behålla effekten. Nu talar vi inte om ett hårsvall a´la Hollywood, utan om ett Lena-hår som visar sig från den bästa sidan. Balsamet så?
 
 
 
 
Rahua voluminous conditioner är vitt och krämigt. Doften är en svagare ton av eucalyptus med en annan bilukt. Den här luktar ännu mer medicinskt än schampot. Även här lyser ungurahua-oljans stjärna starkt i förgrunden av schampots övriga kädisingredienser. Det nya stjärnskottet i balsamet är dock quinoa, som ska ge fukt.
Balsamet känns lätt i håret. Jag skulle önska att det var lite mer återfuktande, men det räcker till. I början gick det åt lika mycket balsam som schampo, men nu har jag fått ta lite mer balsam.
 
Det är nu vi kommer in på marknadsföring. De billigare ingredienserna är naturligtvis först i listan. Den dyrbara ungurahua-oljan är rätt långt ner. Jag tänker inte hypa rahua. Det sker ingen mirakulös omvandling av mitt hår i duschen. Jag tycker gott och kort att det är bra produkter. Jag får fin glans och en viss volym. Håret blir rent, men håller sig inte flera dagar som utlovat. Jag upplever ingen build-up alls, eller att håret skulle bli tungt. Funderar på om jag ska prova volymschampot med det "ordinarie" balsamet. Kan mycket väl tänka mig att köpa en sådan kombo igen.
 
Jag har köpt mina produkter för ett paketpris på 499 kr från Lyko. Det är mer prisvärt än att köpa produkterna var för sig. Köper man dem var för sig kostar schampot 320 kr och balsamet 350 kr.
 
Rahua voluminous shampoo:
Ingredienser: Aqua, Camellia Sinensisi(Green Tea) LeaflExtract(1), Rosmarinus Officianalisi(Rosemary) Leaf Extract(1),iRubus Idealus (Raspberry)lLeaf Extract(1), AloeiBarabadensis Leaf Extract(1),lCoco Betaine, SealSalt, Glycerin, SaccharumiOfficinalum (Molasses) Extract,iGlycine, Caprylic Acid,lOenocarpus Bataua (Rahua,lUngurahua) Oil, PotassiumiSorbate (Plant Derived),iBursera Gravelolens (PalolSanto) Oil, CitriciAcid, Panthenol, HydrolyzedlQuinoa, Tocopherol (VitaminlE).

(1) Ekologisk ingrediens

 

Rahua voluminous conditioner:
Ingredienser Aqua, Camellia Sinensisl(Green Tea) LeaflExtract(1), Rosmarinus Officianalisi(Rosemary) Leaf Extract(1),iRubus Idealus (Raspberry)lLeaf Extract(1), aloelbarbadensis leaf extract(1),iBehentrimonium Methosulfate (ColzaiOil), Stearalkonium Chloridel(Plant Derived), CocosiNucifera (Coconut) Oil,lGlycerin, Butyrospermum Parkiil(Shea Butter), SaccharumlOfficinalum (Molasses) Extract,lSimmondsia Chinenses (Jojoba)lSeed Oil, GlyceryliStearate, Oenocarpus Batauai(Rahua, Ungurahua) Oil,iBursera Gravelolens (PaloiSanto) Oil, Lecithin,lOryza Sativa (Rice)lBran Wax, PotassiumlSorbate (Plant Derived),iTocopherol (Vitamin E),iHydrolyzed Quinoa, Panthenol,lCitric Acid.

(1) Ekologisk ingrediens
2 kommentarer publicerat i Hårvård, Recensioner;
Taggar: Rahua balsam, Rahua schampo, Rahua voluminous shampoo, Rahua voulminous conditioner, rahua
#1 - - Malin/[email protected]:

När Rahua inte fungerade för mig så måste jag ju säga att jag var nästan lite lättad. Tanken på att vilja betala det priset för schampo och balsam känns ju lite saftigt. ;-)

Svar: Priset är hutlöst! Jag tycker att det är bra produkter, men de gör inte underverk på något sätt. Om jag ska jämföra John Masters och rahua med min nya favorit Santes jojobaschampo, så vinner Sante både för resultatet och jämfört med priset. Med de dyrare får jag finfint resultat om jag varvar med annat. Med Sante blir det bra varje gång.
Short and Sassy

#2 - - Malin/BilboBlueEyes:

Sante låter spännande! :-) Använde deras Brilliant shine som balsam förut och gillade det, men inte testat deras schampon.