Lermask med styvmorsviol

Jag har jättemycket Turkisk yoghurt att använda upp, så idag tänkte jag prova en ansiktsmask med styvmorsviol.
 
Styvmorsviolen växer lite överallt och är lätta att hitta i trädgårdar, vid vägkanten och på åkersmarker. Jag behövde inte leta länge, för de fanns under en häck lite längre ner på gatan. Styvmorsviolen innehåller bland annat salicylsyra och har använts utvärtes för att lindra exem, acne, svinkoppor och mjölkskorv.
Den kan alltså med fördel användas i ansiktsmasker.
 
Vill man inte använda yoghurt kan man ju prova min havregrynsmask och klippa ner några violer i den för att få samma effekt.
 
 
 
Recept på ansiktsmask med styvmorsviol
 
1 msk Turkisk yoghurt
 ca 5 styvmorsvioler (blommorna)
1 tsk rosa lera
 
Klipp ner blombladen smått  i yoghurten och blanda ner leran. Rör runt och smeta på den rengjorda hyn. Leran är mjukgörande och återfuktande. Styvmorsviolerna stärker och lugnar huden. Låt masken sitta på tills den stelnar och skölj av. Klappa huden torr.
 
 
Ser ut som en mumsig efterrätt!
 
En kommentar publicerat i Hopkok, Hudvård;
Taggar: DIY, Turkisk yoghurt, acne, ansiktsmask, exem, rosa lera, styvmorsviol, torr hy
#1 - - Annika Eriksson:

Jaså, det finns salicylsyra i styvmorsviol också, spännande, det visste jag inte. Är det inte salicylsyra som är aktiv ingrediens i den där hudvårdsserien dom gjort reklam för i "evigheter" på TV, Proactive?
Hur som helst, det låter som ett fint recept på ansiktsmask. :)

Svar: Jo visst är det salicylsyra i Proactive. Kanske ska jag sälja in masken där? Tv-shop goes eco :) Häftigt att en liten vanlig vägkantsblomma, som man inte tänker på, kan användas i hudvård.
Short and Sassy